emmsing75
Har köpt på mig perenna lökar/knölar från Lidl som jag blir lite osäker på när jag kan plantera. Det är liljekonvalj, akleja, nävor, stockrosor o nåt mer som jag inte kommer ihåg nu... Alla dessa bör ju tåla kyla och borde väl därför gå att gräva ner direkt i jorden eller är det bättre att förodla dem i krukor och sen plantera ut på rätt växtplats?
kerstin z5-6
CITAT (emmsing75 @ 06-04-2014, 18:41) *
Har köpt på mig perenna lökar/knölar från Lidl som jag blir lite osäker på när jag kan plantera. Det är liljekonvalj, akleja, nävor, stockrosor o nåt mer som jag inte kommer ihåg nu... Alla dessa bör ju tåla kyla och borde väl därför gå att gräva ner direkt i jorden eller är det bättre att förodla dem i krukor och sen plantera ut på rätt växtplats?

Att de är perenner och tål minus 25 betyder inte att man kan gräva ner dem för tidigt , jorden måste vara helt tinad och hålla kring + 8 grader i alla fall , sätt dem i krukor , när de kommit upp en nån aning ,kan du ha dem ute dagtid men skydda mot frost o minus nattetid för at sen plantera senare i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon