lenamarita
Mitt trädgårdsland blir översvämmat på vinter och vår, lerjord. Hallonen trivs inte i vatten.
Jag undrar om hallon trivs i upphöjd bädd som då kommer en bit över vattensamlingen, hoppas jag.
Halloplantorna som jag satte ifjor har sjunket ner en bit i jorden under vintern, antagligen vattnet som hjälpt till. Men 8 av 10 har blad på gång. Bor i södra Skåne.
Tacksam för förslag.
Hälsningar Lena
ingmet
Jag har gjort hallonland (ca 40 plantor i två rader) i en avlång hemmasnickrad pallkrage ( 3 bräder hög). Kragen står i ett fuktigt område och är ofta på våren omringad med vatten från berget bakom. Funkar jättebra!
lenamarita
Hej tack för ditt svar, jag undrar vad du lade i botten på pallkragen innan du la i jord?
Hur långt har du mellan plantorna i pallkragen?
Tacksam för din hjälp smile.gif
Hälsningar Lenamarita
ingmet
Jag la tidningar i botten, det var 9 år sen så dom är förmultnade sen länge. Satte plantorna tätt, ca 1-2 dm mellan. Varje vår får de en giva hönsgödsel. Har täckt med tjockt lager (1-2dm) halm för att slippa ogräs. Hallon blir det :-) .
Tyysken
Skulle älska att få se en bild på din odling ingmet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon