Har precis köpt en äkta lager och planerat den i en självvattnande kruka, dvs en sådan med ett rör som man häller vattnet i och en "dubbel botten" där vattnet ligger under jorden.
Har läst lite och undrar om någon har erfarenhet om de trivs i sådana. Har läst att en lager aldrig får stå med fötterna i vatten. Hur tar den då en sådan typ av kruka?
Jag tänkte att jag skulle ha en sådan då jag planerar att övervintra den i vårt sommarhus där de kan bli några veckor kanske till och med två månader mellan besöken på vintern. Med en lite vattenresovoar i botten tänkte jag att den skulle kunna klara mer än de rekomenderade sex veckorna mellan vattningarna.
Stugan håller 7 grader under vintern och är tämligen mörk inte kolsvart men knappt något direkt solljus över huvud tage de mörkaste månaderna (Boråstrakten), dock planerar jag att sätta upp vinterbelysning då jag även kommer införskaffa ett olivträd och kanske till och med en citronplanta. Frågan är då om jag ska belysa lagern eller gör jag bättre i att låta den stå i det kalla mörkret?