simrye
Hejsan! Är relativt ny med att driva upp plantor från frön. Har sått sommardahlior som har blivit omskolade för ca 2 veckor sedan nu. Sedan några dagar sedan så har de nyaste bladen börjat bete sig underligt då de böjer bak sig (se bild) eller rullar ihop sig. Vad kan detta bero på?
Har precis flyttat ut dem från växthuset(inomhus med lysrör) och placerat dem i ett söderfönster med spets som skydd från att bli stekta av solen. De står i planteringsjord och har bra dränering i botten och blir vattnade regelbundet. Har de tagit upp all näring i jorden redan och ska jag börja gödsla dem redan nu?
Ja ni ser jag har inte mycket koll på vad detta kan vara smile.gif Tar gärna emot tips och råd om vad detta kan vara

[attachment=80699:IMAG0464.jpg]
Bassam
Hej
jag tror att detta kommer från värme och lite fukt inom hus, men kan kolla riktigt på under o över blad om finns insekter eller ägg till insekter,

1 om det är frå värme kan man duscha.
2 om insekter ta bort skadad blad och man ska tvätta över o under blad på blandad ( 1dl såpa + 1msk t sprit + 1l vatten) lägga pensla på blandad och tvätta blad på pensla .

H.Bassam
kerstin z5-6
menar du de två första bladen som kom ?
simrye
Bassam: Tack för tipset! Inga ägg eller insekter såvitt jag kan se så har provat att duscha dem smile.gif

Kerstin: Nej, det är de som är högst upp på bilden till vänster som har vikit sig rakt ned smile.gif
kerstin z5-6
Stekta av sol lär de inte bli i söderfönster med skugg gardin ..i så fall ljus brist
Bassam
Hej

det som händer beror på miljö som passar inte dem:,

1 kolla om de står på drag luft när du öppnarfönster? s¨kan du borta de från kalt luft väg

2 om de står på torr luft, detta kan man växa på olika sätt duscha eller lägga kruka på tallrik. som har hela tiden fuktiga sand, eller på tallrik , eller på tallrik som fuktigt.
3 undvika §ver vattning syre blir mindre i kruka och blir rötter svaga och kan inte suga vatten som växter behöver.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon