NiklasKalmar
Hej! Jag har en kolonilott som tyvärr är svårt ansatt av kirskål. Vi har idag en kallkompost, som vi tyvärr inte vågar använda någon jord från eftersom det hamnar kirskålsrötter i den då och då. Nu funderar jag på att skaffa en varmkompost, och där vara noggrann med att inte lägga i kirskålsrötter eller frön. Men min fråga är då;

- varmkomposten har ju vad jag förstår öppen botten (endast ett galler), så då lär väl kirskålen komma in av sig självt, underifrån? Innebär det att det är ett hopplöst projekt?

Jag tänker mig en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Varmkompost-Mully/Pr314956000 På den står det visserligen att det är "bottenplatta", betyder det att den är tät och inte släpper in kirskålen underifrån?
fvd
Lägg en tät duk under gallret i komposten för övrigt tror jag inte att kirskålen väljer att växa just där. Tråkigt att ha en lott full med kirskål. Jag hade kirskål i hela mittt rädgårdsland för många år sedan som kröp in under ett stängsel från grannen. Jag grävde upp allt noggrant och rensade bort alla rötter höll ett getöga på eftersläntrare under en tid sedan har det varit lugnt. Kirskål är inte så farligt det finns värre ogräs.Min granne fixade sin sida och kirskålen har inte visat sig sedan dess.
Eva i Västerås
Se till att lägga rötterna på tork, länge, gärna tills i höst. När du kan smula rötterna är dom garanterat döda och kan läggas i komposten.
Komposten gräver du ur regelbundet, så kirskålen borde inte få så stor chans att komma underifrån.
Lägger man en tät duk kan ju inte maskar och kryp krypa upp i komposten och ner i marken beroende på temperatur.
strandskatan
Jag har satt en kallkompost helt utan botten på ett ställe där det växte massor av kirskål. Nu har den stått där i flera år, men aldrig varit kirskål i den. Kirskål växer helst med rötterna strax under jordytan. När jag på ett annat ställe täckte en ytan runt några buskat med tidningar och ovanpå det täckbark, kröp kirskålsrötter i massor ovanpå marken, under tidningarna.
anni15
CITAT (NiklasKalmar @ 07-04-2014, 17:08) *
Hej! Jag har en kolonilott som tyvärr är svårt ansatt av kirskål. Vi har idag en kallkompost, som vi tyvärr inte vågar använda någon jord från eftersom det hamnar kirskålsrötter i den då och då. Nu funderar jag på att skaffa en varmkompost, och där vara noggrann med att inte lägga i kirskålsrötter eller frön. Men min fråga är då;

- varmkomposten har ju vad jag förstår öppen botten (endast ett galler), så då lär väl kirskålen komma in av sig självt, underifrån? Innebär det att det är ett hopplöst projekt?

Jag tänker mig en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Varmkompost-Mully/Pr314956000 På den står det visserligen att det är "bottenplatta", betyder det att den är tät och inte släpper in kirskålen underifrån?

Hej!
Det som du beskriver med kirskål, det känner jag väl till. Hos oss har vi i en hörna på tomten, fullt med kirskål och från början hade vi vår kompost precis intill, men då fanns inte kirskålen där. Nu har det blivit fullt med kirskål också i kompostbehållaren. Den har gallerställning. Så nu kan jag inte längre använda någon kompost där. I höstas började jag anlägga ny komposthög, på ett nytt ställe i trädgården, där det inte finns kirskål....än i alla fall. Har tänkt gräva någonting i plast som gräns, så inte kirskålen sprider sig här också.
Vet tyvärr inte något om hur varmkompost fungerar.
Med vänlig hälsning//Anni15
anni15
CITAT (anni15 @ 07-04-2014, 21:44) *
Hej!
Det som du beskriver med kirskål, det känner jag väl till. Hos oss har vi i en hörna på tomten, fullt med kirskål och från början hade vi vår kompost precis intill, men då fanns inte kirskålen där. Nu har det blivit fullt med kirskål också i kompostbehållaren. Den har gallerställning. Så nu kan jag inte längre använda någon kompost där. I höstas började jag anlägga ny komposthög, på ett nytt ställe i trädgården, där det inte finns kirskål....än i alla fall. Har tänkt gräva någonting i plast som gräns, så inte kirskålen sprider sig här också.
Vet tyvärr inte något om hur varmkompost fungerar.
Med vänlig hälsning//Anni15

strandskatan
Undrar varför Anni fått kirskål i sin kompost och inte jag? Kanske är skillnaden att min kompost är av trä, utan springor, så den är mörk. För jag har verkligen satt den precis på kirskålen. Jag har några gallerkomposter också, dem fodrar jag alltid med utochinvända plastjordsäckar. Man kan fodra dem med frigolitskivor också, så går komposteringen mycket fortare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon