Full version: kutterspån
EvaKlemming
Jag är nu i den positionen att jag har en mängd sopsäckar med spån från husrenoveringen, det har använts som isolering mellan våningsplan. Många flisar ju upp kvistar och grenar och här, tänker jag, har jag ju massor gratis, även fast det kanske inte har samma struktur.

Gräsmattan är jätteojämn, jag vill fylla ut och jämna till med vad som helst som är bra material, jag tänker också lägga ut grus och marksten på större områden i trädgården, samt göra gångar.

Maken vill köra det till tippen. Men jag tycker det känns som att allt detta spån kan användas i något syfte här.

/Eva
Hasse_h
Tänk på att en del kutterspån som används för isolering är behandlad med flamskyddsmedel. Speciellt om man fyllt på med nytt spån under åren, köper man nytt spån idag är det alltid behandlat.

Hur det påverkar gräs och växtlighet vet jag inte, men jag slängde också flera säckar efter att vi gjorde om på vinden. Vi hade en blandning av "nytt" spån och gammalt. Inte en chans att jag hade lagt ut det i trädgården.

Hämtat från Isovers tekniska supportsida:

CITAT
I en del träbaserade isoleringsmaterial tillsätts flamskyddsmedel, borsalter (borax och/eller borsyra), de utgör ca 15-20 vikt-%. Enligt Kemikalieinspektionen har EU bedömt dessa ämnen som reproduktionsstörande d.v.s. de kan skada fortplantningen och ge fosterskador. Därför är det viktigt att under isolerarbetet skydda sig mot damm med någon typ av andningsskydd.

Vet man inte med säkerhet att man har spån som är helt fritt från sådant så ska det lämnas till återvinning. Och hur man ska kunna veta det vet inte jag.
EvaKlemming
Tack snälla för ditt svar. Då ska jag inte chansa utan det får gå till återvinningen.
Gossen Ruda
Det är väl knappast i kutterspån man tillsätter flamskyddsmedel? Möjligen i andra typer av isolering som pressade skivor.
Hasse_h
Så du kan garantera att allt kutterspån är giftfritt?
malcolm
Prova att sätta eld på lite av spånet så märker du om det är flamskyddat.
Pauline/Sthlm
CITAT (malcolm @ 11-04-2014, 12:39) *
Prova att sätta eld på lite av spånet så märker du om det är flamskyddat.
. Haha!

Jag har gladeligen använt någon säck spån som jordförbättring men så är både vårt och grannens ( bidragit vid annat tillfälle) hus fr 20-talet. Det vi saknar i isolering tar vi igen i ekologi.
kerstin z5-6
brinner det är det ok men tillsätt kväve
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon