Har tomatfrön bla som är ekologiska. Om jag sår dom i vanlig såjord och blomjord är dom då inte ekologiska plantor längre, även om jag i fortsättningen skulle köpa ekologisk näring?
Om inte... hur sår man ekologiska frön? i vilken jord?
(jag odlar i krukor)
Piccante
08-04-2014, 15:16
Dom är ju "ekologiska" för dig om du odlar tomaten utan konstgödning och besprutning. Däremot om du ska odla kommersiellt så ska jorden vara godkänd för ekologisk odling och inte ha tillsatt konstgödning eller andra substanser som de inte godkänner. Så sår du ekofrö i en konventionell jord så är de per definition inte eko längre.
Eva i Västerås
08-04-2014, 17:51
När du odlar själv, så bestämmer du hur ekologisk du vill vara.
Skulle tro att Coop har Änglamark såjord. Dom har alla möjliga sorters ekologisk jord o gödsel.
Annars kan du blanda sandlådesand med lite sållad ekologisk planteringsjord. Typ 50/50. Det är inte så petigt.
Såjorden är ju mest för att hålla fukt och ge rötterna styrsel.
Jag brukar fuska och köpa vanlig såjord och sedan satsa på ekologisk jord när plantorna ska ha *"riktig" jord.
Jag har komposten i stugan en bit bort, så det blir inte kompostjord förrän i de stora hinkarna när jag planterar ut tomater o chili.
theseraphim
08-04-2014, 18:36
Weibulls såjord är kravmärkt sen så sätter du dem tex Weibulls grönsaksjord(jobbar med deras varor så därför...). Göd med tex BioBact som är kravmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.