chili2006
Helt ny på forumet och hoppas på att få bra tips här smile.gif Lyckades inte lägga upp någon bild så jag provar med denna länken istället :
http://www.styleroom.se/album/45874

Behöver tips på växter till rabatten som tål blåst och saltvatten. Är ca 50 meter från vattnet..Är sugen på röda klätterrosor även om det inte är helt optimalt för dom..Tar tacksamt emot era åsikter om vad som skulle kunna vara snyggt och fungera. Gäller st Annas skärgård, Östergötland.
Ingrid Zon3
Välkommen hit och tack för en spännande utmaning!

Klätterrosor kan nog vara en lite väl tung utmaning. Jag skulle nog försöka med något som du kan hitta ute på öarna. Ibland blommar ju skärgården så man blir alldeles lyrisk, med strandveronika, fackelblomster, blodnäva, baldersbrå (den kanske man inte vill ha i rabatt men ändå) och gräslök som blommar vackert.

Jag plockade fram Karin Berglunds "Din trädgård" och hittade följande under avsnittet "Där salta vindar ligger på":
Buskar: havtorn, vresrosor (vet att några kommer säga att den är invasiv men ändå), eventuellt måbär. Silverbuske nämns också, samt sibirisk ärtbuske (skulle jag aldrig plantera!) och vårtbjörk (om du vill dölja utsikten).
Perenner: strandtrift, strandkål, backnejlika, blodnäva (igen) och mossflox.

Har också för mig att oxel går bra med det vet jag inte säkert. Jag har också sett olvon växa nära vattnet i Stockholms skärgård, men ni har väl lite saltare vatten har jag för mig så där är jag osäker.

Torsten Wallin har skrivit en fantastisk bok som heter "Vildros och kaprifol, trädgården på ön". Låna eller köp den! Så inspirerande!

Hoppas andra kan bidra med fler tips!
chili2006
Tac för infomativt svar Ingrid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon