Full version: Hoya
Nanna
Min mamma köpte för ett tag sedan en hoya till mig som jag planterade ner i en större kruka (än vad den kom i). Nu har denna blomma börjat växa som tusan, och det är ju bra. Men de nya bladen som kommer ser ut som en annan blomma (de sitter fast på samma "gren" som de andra bladen). De blad den redan har är lite tjockare och ett par cm i längd, medan de nya bladen är längre och smalare även tunnare.
Hmm.. Är han två i en eller? Blir de bladen lika som de andra, fast bara större när de blir äldre?
maimiti
Att hoyor producerar blad som inte liknar de andra på växten är inget ovanligt. Det fenomenet stöter jag på lite då och då här hemma. Ljustillförseln ändrades väl när den kom hem till dig och med ny kruka och jord fick den mer näring... Har egentligen ingen bra vetenskaplig förklaring till varför det händer, kan bara konstatera att det gör det och att det har hänt mig flera gånger.
Nanna
Ahh.. Okej.. Tyckte det såg lite flummigt ut smile.gif
kantarell
Hej!
Jag har en hoya som jag fick som stickling förra sommaren. Den har i vinter hängt i en ampel i taken en liten bit in från ett ljust fönster, har alltså inte fått något direkt solljus. Jag kommer inte ihåg vad den heter men bladen är mörkgröna och blommorna ska bli som små vita raketer. Det har funnits en klase med knoppar ett bra tag nu men jag tycker de utvecklas väldigt långsamt. Är jag bara otålig eller vill den kanske ha mer ljus? Tycker för övrigt att den borde vilja ha lite mer jord nu när den växt lite sen jag satte den. Är det bra/dåligt/spelar ingen roll att plantera om den nu och är det något speciellt jag bör tänka på med jorden? Vill gärna att den växer lite rejält o grenar sig efter blomningen då den nu bara är en enkel "gren" på 20-30cm. Borde jag förresten ställa den i ett fönster med stöd eller trivs den hängande?

/frågvis relativ nybörjare på hoyor
Ella
Det låter som en hoya multiflora! Jag har också en sådan, min har jag haft sen i november så jag kan inte säga att jag är expert på den. Jag vet däremot att det tar tid innan knopparna börjar blomma. Det känns som att de står stilla. De växer så sakta och sen plötsligt så slår de ut, så det behöver inte betyda att plantan har det för mörkt!

Min blommar nu men det är den första omgången knoppar för i år!

Hur gör man för att ta sticklingar på h. multiflora? Skulle så gärna vilja veta för om min blir tillräckligt stor så vill jag också kunna ge bort sticklingar smile.gif
maimiti
Hos mig växer multiflora som ett ogräs och blommar jämt. Jag klippte ner den för någon månad sedan och den är snart lika stor som förut. Den står i ett fönster där den bara får sol tidigt på morgonen (nord-ost eller något sånt), resten av dagen är det skugga.

Skotten rotade jag i vatten och gav bort. Har tidigare rotat dem i jord också och det gick lika bra.

Jag har aldrig tänkt på om knopparna på multiflora tar lång tid på sig att mogna, men det känns inte så. Visst, det tar nog ett par veckor, men det tycker jag inte är så länge. Hoya coriacea tog ca två månader på sig från knopp till blomma när den skulle till att blomma i somras.
kantarell
Tack för svaren!

Nu kan jag rapportera att 7 av de 14 småknopparna i "klasen" slagit ut! smile.gif
Den kanske inte har det för mörkt där den hänger då (så här års är det väl iof ganska ljust överallt). Tror nästan jag ändå ska ta ned den till fönsterbrädan samt stötta upp den efter blommningen. Verkar det vettigt?

Jag fick för övrigt inga svar på mina frågor om omplanteringen. Spontant antar jag att det är säkrast att inte förändra mycket under blomningstiden så jag väntar nog tills efteråt. Ska jag då använda enbart blommjord eller blanda i lekakulor eller så? Jag har även vanlig gödsel och funderar på om det kan vara bra att ha i lite av det för att främja tillväxten? Tror dock inte jag läst något om det i samband med hoyor. Några tips?

/Mona
maimiti
Jag skulle vänta med omplantering tills efter blomningen, dock inte så långt som till hösten. Personligen blandar jag vanlig blomjord med perlite och vitmossa 2-1-1 ungefär. Jag vet dock andra som bara planterar i blomjord rakt av och det funkar för dem, så det är nog en smaksak.

Generellt sett ska man undvika gödsel med hög halt natrium då det främjar bladtillväxt men hämmar blomning.
wolkenkrabber
luktar alla blommande hoyor lika starkt sött parfymaktigt? jag var tvungen att flyttat ut min ur mitt sovrum de vart olidligt, och den var i andra enden av rummet
maimiti
Nej, det finns hoyor som är i princip doftlösa. Hoya incrassata tex, den har en mycket svag doft av gräs som i princip bara känns om man sticker in näsan i klasen. H. picta, H. wallichii, H. lasiantha tillhör också de mer svagdoftande sorterna. Sedan finns det tyvärr sådana som luktar sopor också... ex. H. vitellina.
Copycat
Den sistnämnda, är den vanlig? Jag tänkte på att med min tur så är det säkert en sån jag har. Jag fick ett skott för flera år sedan som aldrig blommat. Men med min tur så, jag som t.o.m.PLANTERAR ogräs, steker tomatplantor och köper stinkbomber. Gröna fingrar, jag? nä, skulle inte tro det. rolleyes.gif tongue.gif
wolkenkrabber
dessa luktar inte obehgaligt men doften är väldig skarp om jag säger så, vilken hoya skulle det kunna vara? den är en klättrande och har väldigt ljust rosa aktiga blommor, bladen e väldigt lätt brokiga, om du vill kan jag ta foto och ladda upp,
Copycat
Har du en Vittelina? Samlar du på illaluktande blommor? sad.gif wacko.gif blink.gif tongue.gif
wolkenkrabber
eeeeeh, nee ja säger ju att den luktar gott men att det är en start doft, typ som (hyacintens kan inte riktigt stava det) styrka i doft eller jasmin typ
Copycat
Men Wolkenkrabber ! Jag tycker inte att syrén luktar sopor. sad.gif Jasmin däremot luktar alldeles för starkt, det går inte att ha den inomhus, om man inte vill ha en rejäl huvudvärk. unsure.gif tongue.gif
maimiti
Hoya vitellina är väl inte så vanlig, men den tillhör inte de mer ovanliga heller.
Copycat
Är det någon som har en bra bild på bladet på en "Vitellina"? Jag vet ju som sagt inte hur blomman skall se ut. Bladet på min är fläckigt, det är stora blad. wub.gif
maimiti
Jag har massor av bilder, både på blommor och blad, på olika sorter.
hoyanojja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon