Full version: Päron Hjälp!
Zigurdsson
Hej, jag planterade ett Esperens Herre hos mina föräldrar för 10 år sedan. Det enda som blivit är ett enda päron och det var andra säsongen. Sedan har det inte blivit något. Jag tycker trädet växer ganska bra och skjuter mycket toppskott. I fjol var det säkert 50 kart som alla mörknade ner, sprack och ramlade av. Päronskorv är vad jag tror. Har också noterat päronrost och nu i höstas körde jag med curera kumulus. Återstår att se resultat nu i år. En av de fyra grundgrenarna har tappat mycket bark genom att det fläkt upp sig på undersidan och allmänt känns det som trädet tagit skada av beskärningen. Finns skorv på nya skott och jag har nu skärt tillbaka sjuk ved och ympat in 2 nya sorter och en till, Carola skall också ympas in. Gödslat och kalkat gräsmattan under trädet och hoppas nu att trädet skall ta fart. Städat bort löv på marken och funderat lite på att inte beskära vårvinter utan bara beskära JAS. Jag har också hört att trädet kan sätta kart men att de ramlar av om det inte finns pollinerande träd i närheten? Jag trodde att det enbart blev blommor och inget mer om det inte fanns pollinerande päronträd i närheten. Någon som känner till detta och har ett svar?

Jag har följdaktligen 2 frågor. Finns det något mer jag kan göra än att glesa ut kronan, spruta med kumulus, ympa in nya tåligare sorter mot skorv, plocka nedfallna löv och bränna samt gödsla och kalka för att få herren att komma tillbaka?

Jag har köpt ett Carola till mig själv, var får jag tag i ympris så som fritjof eller annan spännande sort? Villig att betala för att få tag i nya sorter.

Ytterst tacksam för svar, och jaa, jag har läst alla trådar om skorv på odla.nu

Mvh Andreas
Bassam
Hej

Du gjorde bra jobb men när svampen skadad bark, det betyder att träd blir gammal o svag, så jag tycker om du kan byte dem på unga som har tålamod mot svampar.

H.Bassam
Jan af Lisö
Kolla med Rolf Eskilsson om ympris:
http://media.svepom.se/2014/03/Rolf_Eskils...a_frukttrad.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon