Full version: Frågor kring alunrot
Tassiemon
Hej!
I slutet på förra sommaren satte jag en liten grönbladig alunrot i min slänt. Nu efter vintern har det bildats djupa rännor i slänten (som består av silt) efter den smälta snön som runnit ner. Jag hittade min stackars alunrot dränkt i leran och trodde det var slutet, men såg till min förtjusning att den fortfarande var grön (bor i zon V). Bladen är lite krispiga och bruna i kanterna men ändå ganska gröna. I brist på tid har jag satt den i en kruka så länge. Hur beter sig alunrot på vintern? Vissnar de ner och blir bruna, ska man klippa bort torra blad efter vintern? Alla tips för att få en frisk och glad alunrot mottages gärna. Kom gärna med tips på andra sorters alunrot som fungerar i zon V.

Kan jag förresten ta in den i värmen för att pyssla om den lite extra?
Eva i Skåne
Ta in den ska du inte göra! Det är en perenn som är anpassad till klimatet ute.
Att den har lite taskiga blad behöver du inte bry dig om, det kommer nya nu på våren.
Det behövs inte att du klipper bort det vissna, men vill du väldigt gärna så gör det.
Den kan växa i en utekruka, men innan hösten tycker jag du ska plantera den i en rabatt igen.
kerstin z5-6
De har alltid tråkiga blad och kommer frost i z5 tidigt-inte som i år har den inga alls när våren kommer-den skjuter nytt-Däremot bör man plantera dem rätt djupt och kolla på våren så de inte frusit upp för mycket under tjällossning -då bör man fuylla på jord så rötterna täcks.

De finns ju och klarar sig i så många trevliga färger och varianter!
[attachment=80709:146224_906044.jpg]

[attachment=80710:200608_881836.jpg]

[attachment=80711:293111_903093.jpg]

[attachment=80712:293144_887305.jpg]
Tassiemon
Tack för tipsen smile.gif
Så fort marken har tinat lite mer så ska jag plantera den på nytt (inte i slänten). Okej, men då behöver jag alltså inte göra så mycket med den för tillfället.
Hur mycket brukar de växa per år? Det här var en liten planta jag köpte på höstrean och jag funderar på hur många till jag ska köpa. Jag är lite sugen på att plantera en vingad benved, tror ni att alunrot skulle kunna passa under?
Eva i Skåne
Det är nog olika för olika sorter hur dom växer, men jag tycker inte att mina blivit speciellt mycket större med åren
Ålgryte
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-04-2014, 20:34) *
De finns ju och klarar sig i så många trevliga färger och varianter!
Så vackra de är i färgerna Kerstin wub.gif
Vet du namnen på bild 2 samt den gula på bild 3?

Hur många olika har du?

Mina "nya" alunrötter har jag pysslat om så de har vuxit rejält sedan inköpet. Några har jag t.o.m delat på för att få fler. Dock blev jag rejält orolig förra sommaren när jag upptäckte att viveln hade lagt ägg i krukorna och rötterna var uppätna fear.gif Efter avsköjning och ny jord tycks de har rotat sig igen och överlevt vintern.
kerstin z5-6
bild 2 är -H.Fandango

bild 3 är H Amber Waves

Jag har nog ett tjugotal olika , tycket de är så fint bladverkskomplement till andra växter.
Det gula gulorange verkar behöva ha det bättre dränerat än de mörka och grönmelerade.

[attachment=80794:162986_489949.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon