Full version: Citrusträd, hjälp!
Masterfarmer
Hej, är ny här, har ungefär trehundra frågor.

Jag har frösått flera olika citrusar, men har köpt en calamondistickling och ett färdigt träd igår.

Det jag undrar är: har ett uterum som är oisolerat, kan alltså bli frost där inne om det är jäkligt kallt. Jag vill veta alla fördelarnas det rummet.

Har även källare, samt en liten matkällare, vad kan jag göra där? Tänker då på övervintring.
Vissa säger att man ska övervintra svalt, vissa säger rumstemp.

Undrar också allt om gödning smile.gif när?

Sista frågan gäller sticklingar, kan nån göra en for dummies- manual till mig?

Ok förra frågan var tydligen inte sista hehe, hur ympar man? Kan jag använda mina frösådda som stan och sen ympa på skott från mina frösådda? Hur gör man det? Samt hur tjock måste stammen vara ?

Tackar för svar!

OBS, skriver på min padda, så styckeindelning kan ni glömma, även sammanhängande text
kerstin z5-6
Det färdigköpta trädet kommer att blomma o bära frukt långt före de frösådda -åratal.

Glasuterummet blir tidigt varmt på våren och kallt nattetid-fördelen är att du kan hålla en ganska hyfsad temp där från tidig vår med en frostvakt och flytta ut dit .-samt flytta in och behålla dem där i dagsljus till ganska sent på året.

Källarutrymmet är nog ett bra svalare ställe att ha lite extraljus i för övervintring de kallaste månaderna.

Ymp och stickling på citrus finns de folk som kan bättre än jag smile.gif
Masterfarmer
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-04-2014, 21:00) *
Det färdigköpta trädet kommer att blomma o bära frukt långt före de frösådda -åratal.

Glasuterummet blir tidigt varmt på våren och kallt nattetid-fördelen är att du kan hålla en ganska hyfsad temp där från tidig vår med en frostvakt och flytta ut dit .-samt flytta in och behålla dem där i dagsljus till ganska sent på året.

Källarutrymmet är nog ett bra svalare ställe att ha lite extraljus i för övervintring de kallaste månaderna.

Ymp och stickling på citrus finns de folk som kan bättre än jag smile.gif

Tack för svaret! Jag hade tänkt ha de i uterummet även på sommaren fast med öppna fönster, eller måste de stå utomhus?

Alexander-VG-zon3
Ja det går bra ha dom i uterummet så länge det inte är frost där, då får du flytta dom till frostfritt. Sätt dom tillräckligt ljust i uterummet.

Citrus om dom stått ute kallt men frostfritt (eller svalt i växthus, uterum) kan stå i rumstemp och extraljus annars är det ca 10 grader som gäller. Vissa tropiska arter som Lime vill dock hellre stå lite varmare.

Att ympa in från frösådd på frösådd gör ingen skillnad, då det är samma ålder på dom. Ska man ympa på en frösådd stam så ska det vara ympkvistar från träd som redan ger frukt, för att så sett ge en planta som bär frukt. Frösådd kan ta upp till 50år, men för vissa som papeda kan det ta så lite som 3-5år.
Bassam
Hej
jag har inte mycket tid för att svara på¨allt men.
1
A vinterförvarar ditt citronträd i är något svalt, cirka 10-12 grader.
B borta från element
C extra ljus nästan 14 timmar varje dag på mörkaste tiden,

2 Näring
med Citrusnäring under vår och sommar.

3 Ympning
jag kan svara i morgon om jag har tid.

H.Bassam
Masterfarmer
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 08-04-2014, 21:38) *
Ja det går bra ha dom i uterummet så länge det inte är frost där, då får du flytta dom till frostfritt. Sätt dom tillräckligt ljust i uterummet.

Citrus om dom stått ute kallt men frostfritt (eller svalt i växthus, uterum) kan stå i rumstemp och extraljus annars är det ca 10 grader som gäller. Vissa tropiska arter som Lime vill dock hellre stå lite varmare.

Att ympa in från frösådd på frösådd gör ingen skillnad, då det är samma ålder på dom. Ska man ympa på en frösådd stam så ska det vara ympkvistar från träd som redan ger frukt, för att så sett ge en planta som bär frukt. Frösådd kan ta upp till 50år, men för vissa som papeda kan det ta så lite som 3-5år.

Jaha ok, så om dom står i uterummet fram till det blir frost så kan jag ta in dem och ha i rumstemp med extraljus?

Hehe jag såg att jag skrev frösådd till frösådd, men menade att ta en kvist från en av mina köpta som ger frukt och ympa på en frösådd. Vilka grenar tar man och när gör man det? Hur stor måste moderstammen vara och hur går man till väga?
sparvuggla
Kalamondin klarar dom flesta förhållanden, men den varma torra luften över ett element är inte att rekommendera.
Bassam
Hej
1 planta som vi ska ympa på mindre än 1m.
2 planta som vi ska ympa på mindre än 2år.
3 stam tjuck 1+2cm.
ympa gör på två sätt:

A på stickling
B på grön knoppar.

Det är bäst på T ympning: vi GÖr T PÅ GRUND STAM, SEN VI TAG YMPNING knopp:

vi kan göra på två tiden:
A på vakna knopp under Mars APRIL O MAJ.
B på sovande knopp under augusti.

Jag ska förklara A.

1 Vi tar ymp knopp från mitten av ympning stick

vi ska välja grund

[attachment=80730:grund_1.jpg]

vi ska välja knopp
[attachment=80731:knopp3.jpg]

hur kan vi ta knopp
[attachment=80737:knopp8.jpg]

hur vi lägga knopp i grund

[attachment=80733:knopp_6.jpg]

ympning går bra
[attachment=80735:klipa1.jpg]

[attachment=80741:ympning12.jpg]
Klippa efter ympning klara bra

[attachment=80742:ympning13.jpg]

H.Bassam
Masterfarmer
CITAT (Bassam @ 09-04-2014, 22:15) *
Hej
1 planta som vi ska ympa på mindre än 1m.
2 planta som vi ska ympa på mindre än 2år.
3 stam tjuck 1+2cm.
ympa gör på två sätt:

A på stickling
B på grön knoppar.

Det är bäst på T ympning: vi GÖr T PÅ GRUND STAM, SEN VI TAG YMPNING knopp:

vi kan göra på två tiden:
A på vakna knopp under Mars APRIL O MAJ.
B på sovande knopp under augusti.

Jag ska förklara A.

1 Vi tar ymp knopp från mitten av ympning stick

vi ska välja grund

[attachment=80730:grund_1.jpg]

vi ska välja knopp
[attachment=80731:knopp3.jpg]

hur kan vi ta knopp
[attachment=80737:knopp8.jpg]

hur vi lägga knopp i grund

[attachment=80733:knopp_6.jpg]

ympning går bra
[attachment=80735:klipa1.jpg]

[attachment=80741:ympning12.jpg]
Klippa efter ympning klara bra

[attachment=80742:ympning13.jpg]
H.Bassam

Tack Bassam! Kan man alltså ympa med samma metod som fruktträd? T ex äppleträd?

Bassam
Hej
Ja, det kan man göra detta med fruktträd. samma metod fungerar med äpple träd.
H, Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon