MickeK
Hej, hej...

Att köpa ett äldre hus med tillhörande fin gammal trädgård är en kamp med tiden. Och då tanten som bodde här var för klen de sista tio åren så är dete mycket som är vildvuxet. Gäller att omväxlande renovera hus och steg för steg göra trädgården fin. Lite vild får den gärna vara, men det är kul att rensa bort gammalt och lufta...

Nu är det så att ena sidan av tomten består av en gammal hagtornshäck. Med åren hade allehanda träd blandat sig in i den och först nu i vår gjorde jag röjet att ta bort varenda del i häcken som inte var hagtorn. Häcken är rejält hög och som ni kanske kan se framför er, ganska gles i sina nedre delar. Har följt ett råd för mer växtlighet i nedre delarna, nämnligen att låta det som finns där vara bredare än vad häcken är i toppen.

Nu är det dock gjort och jag hoppas att den tätnar lite med åren. Om någon har tips på vad jag kan gära med för att få den effekten är jag tacksam.

En sak jag kan göra är att täppa till något av hålen med en annan uppvuxen planta. I trädgården finns också ett par hagtornsträd, på framsidan prydligt klotklippta. Men mitt i den del jag nu har lite krusbär och hallon växer också ett bortglömt hagtornsträd på ca 2 m. Om jag helt sonika kunde flytta in det i häcken hade det ju kunna leva vidare och inte bara bli nedsågat. Frågan är om det är för sent att flytta detta träd nu? Kan någon råda mig om jag skall låta det stå kvar och flytta vid annan årstid eller gräva upp flytta och hoppas på det bästa?

Tack på förhand. Kommer säkert att ha mycket andra frågor i detta fina forum, för jag är inte trädgårdsexpert av födseln wink.gif.

Micke
Cilla
Hej och välkommen Micke K!

Hur tjock är stamdiametern på hagtornet du vill flytta?

Generellt kan sägas att också mycket stora träd kan flyttas, men ett större träd kräver mer flytthjälp i form av maskiner och mer förberedelser.

För att göra det bästa möjliga av en trädflytt av ett lite äldre träd gör man en rotbeskärning runt trädet i augusti strax innanför dropplinjen, dvs i marken där krongrenarna slutar. På våren flyttar man sedan trädet, som då vant sig för en mindre rotmassa.

Fler tips finns i denna avdelning om du söker på "flytt", men om du beskriver trädets stamtocklek och om det är beskuret eller ej så kan jag och fler med mig ge fler tips!
MickeK
Det är inte särskilt grovt, 2 meter högt inkluderar toppskotten. Stammen är väl som en handled som grovast. Hursomhelst bör jag tydligen vänta med att flytta det och prepararera flytten senare i augusti. Då gör jag så. Tack för tipset. Det får bli en ståtlig innevånare i övriga häcken. Tänkte låta det bilda en egen liten topp där.

Micke
MickeK
PS. Glömde säga... ...det är inte beskuret på många år.
Cilla
Hagtorn behöver inte beskäras, utom om det beskurits efter första uppbyggnadsbeskärningen eller om man vill ha det formklippt. Hagtorn som man skär i lite oplanerat eller utan syfte skjuter ofta vattenskott och grenar åt alla håll som gör att man måste beskära lite varje år.

Höjd på träd brukar inte vara den största utmaningen närman flyttar ett träd (så länge det håller sig i tyngd så att man klarar det med mankraft), men ju äldre trädet är desto kitsligare att få det att trivas.

Hagtorn är dock ett tåligt träd och en stamdiameter på 10 cm är inte en omöjlig ålder även om det innebär en del pyssel.

Rotbeskär med vass spade, några dm innanför dropplinjen och ca 30 cm ned.

På våren förbereder du nya gropen. Gräv så djupt som du planerar att rotklumpen kommer att vara men inte mer - trädet får inte sjunka ned i lös jord till en marknivå under den det står idag. Gräv brett, vilket i en häck innebär att du gräver en växtbädd brett åt sidorna där det fdinns plats utanför häcken, gärna en-två meter ut så att rötterna snabbt och lätt kommer åt näring och syre. En växtbädd för ett träd behöver inte vara rund - rötterna söker sig dit de får näring och så småningom också stadga.

Samla löv och kompost till växtbädden och använd inte allför näringsrik jord vid planteringen (inte för mycket köpejord alltså). Befintlig jord utblandad med löv och trädgårdskompost brukar vara bra.

Gräv upp så mycket rotklump du orkar och inrikta dig på att spara rötter på bredden istället för på djupet. De fina rottrådarna, finrötterna, är de trädet behver för näringsupptagningen. De grova rötterna får du hjälpa det att ersätta med att ha stöd i början om det behövs.

Beskär de avslitna rötternamed vass sekatör och såg. Fnasiga rotsnitt leder in röta medan skarpa övervallar och stimulerar till finrötter från och i närheten av snittställena.

Du kan ta större jordklump om du inriktar dig på att släpa istället för att bära trädet. Lägg det ned på en pressenning och släpa till nya växtplatsen.

Staga trädet om det behövs och se till att stöden inte skaver mot stammen eller grenarna. Tag bort stödet efter 1-2 år när trädets rötter inte rör sig om du vickar mjukt på trädet.

Det finns olika skolor, men jag skulle inte beskära trädet i samband med flytten. Vänta till dess trädet etablerat sig och beskär sedan.

Håll vattnat hela första säsongen och vattna långsamt och länge som ett stilla regn.
KURT
Det kan vara lättare att utföra själva flytten om man kan få ner en presenning under rotklumpen. Sedan kan man lyfta upp rotklumpen i presenningen och släpa den på presenningen, så tappar man också mindre med jord runt rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon