Att köpa ett äldre hus med tillhörande fin gammal trädgård är en kamp med tiden. Och då tanten som bodde här var för klen de sista tio åren så är dete mycket som är vildvuxet. Gäller att omväxlande renovera hus och steg för steg göra trädgården fin. Lite vild får den gärna vara, men det är kul att rensa bort gammalt och lufta...
Nu är det så att ena sidan av tomten består av en gammal hagtornshäck. Med åren hade allehanda träd blandat sig in i den och först nu i vår gjorde jag röjet att ta bort varenda del i häcken som inte var hagtorn. Häcken är rejält hög och som ni kanske kan se framför er, ganska gles i sina nedre delar. Har följt ett råd för mer växtlighet i nedre delarna, nämnligen att låta det som finns där vara bredare än vad häcken är i toppen.
Nu är det dock gjort och jag hoppas att den tätnar lite med åren. Om någon har tips på vad jag kan gära med för att få den effekten är jag tacksam.
En sak jag kan göra är att täppa till något av hålen med en annan uppvuxen planta. I trädgården finns också ett par hagtornsträd, på framsidan prydligt klotklippta. Men mitt i den del jag nu har lite krusbär och hallon växer också ett bortglömt hagtornsträd på ca 2 m. Om jag helt sonika kunde flytta in det i häcken hade det ju kunna leva vidare och inte bara bli nedsågat. Frågan är om det är för sent att flytta detta träd nu? Kan någon råda mig om jag skall låta det stå kvar och flytta vid annan årstid eller gräva upp flytta och hoppas på det bästa?
Tack på förhand. Kommer säkert att ha mycket andra frågor i detta fina forum, för jag är inte trädgårdsexpert av födseln

Micke