Full version: Gunnera
kangas
Jag har precis fått en gunnera av en bekant och hoppas att jag inte har tagit mig vatten över huvudet. Man måste täcka dem ordentligt inför vintern, sa han och berättade om hus, presenningar och granris.
Är det någon av er som har den? Hur gör ni?
Den ska stå fuktigt men absolut inte utsättas för vinterfukt..?
Piccante
Vilken växtzon bor du i???? Jag vet både dom som bygger hus över sin Gunnera och de som faktiskt klarar dom i lite besvärligare zon också om de har bra mikroklimat.
kangas
Jag vet inte riktigt vad det är för växtzon här.
Det är Småländska höglandet, men jag har en del känsliga växter så det är nog ett gynnsamt läge. Det ligger väldigt högt så det är inte frostlänt, men å andra sidan blåser det. Halvtaskig jord, men väldränerat.

Nothofagus, Stewartia, Wisteria, Gymnocladus m.m. lever och frodas år efter år.
mullkärringen
Hade en Gunnera i förra trädgården som var planterad i vanlig lerjord i zon 4. Täcktes med granris, täckväv och frigolit på vintern. Blev stor men naturligtvis inte så enorm som den kan bli i mildare klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon