En kort och koncis fråga: Är det någon som har erfarenhet av att ha en Dvärgdadelpalm (Phoenix roebelenii) inomhus där det enda ljus den får är från växtlampa?
Jag har provat det för några år sen för det passar möbleringsmässigt väldigt bra och de som sålde den i Malmö trodde det skulle gå bra om jag använde rejält med växtlampa. Jag köpte av dem en 15W växtlampa med armatur "Megaman Artco MM151" har 1-4 klx på 1,5-4dm avstånd enligt en graf på kartongen. Men den tynade bort och efter ca 1½ år slängde jag den efter att ha konstaterat att det aldrig kommit några nya blad i den, många blad var ganska torra och gulaktiga. Om den dog av felaktig vattning, för lite ljus eller spinn kan man fundera på. Bild från när den var ny:
[attachment=80721:Dadel.jpg]
Jag placerade lampan några dm ovanför, rent allmänt ska man säkert försöka ha växtbelysning på 10-20cm avstånd så att man får hög ljusstyrka men eftersom allt ljus träffade dess gröna blad även då jag höjde upp lampan så borde det ju inte vara en nackdel. Jag bytte senare själva lampan mot en 21W lysrörslampa i samma sockel, samt kompletterade med 2st 7W lysrörsspots snett underifrån för att täcka in en större del av bladen.
När jag googlar relativt seriösa sajter nu så är min slutsats att den bör stå så soligt som möjligt inomhus och att det är en dålig idé att ha den under enbart växtlampa, det finns palmer som trivs bra med mindre ljus men detta är knappast en av dem.
Jag fick även lite info av Palmkungen i en mail när jag frågade om bra palmer att ha inomhus, han sa att han själv har såna inne och tyckte det borde gått bra så som jag hade den, och trodde snarare det var för lite vatten den led av (att den kan behöva vatten 2-3ggr i veckan). Jag minns inte min vattningsfilosofi från den tiden, men så pass ofta lär det inte ha varit, gick antagligen efter råd från butiken.
Jag har på sistone läst råd kring vilka palmer som funkar bra och inte inomhus (särskilt här), och konstaterat att det som säljs i Sverige inte är valt efter vad som är lättodlat utan man tycks sälja det som grossisterna råkar ta in eller nåt, jag vet inte vad de går efter ärligt talat. Olämpliga palmer som säljs glatt av flera svenska butiker är Areca / Butterfly Palm / Guldpalm (Dypsis lutescens), Coconut palms (Cocos weddeliana), Majesty Palm / Bäckpalm (Ravenea rivularis) och Kungspalm (Archontophoenix) och den sistnämnda tyckte PK var ett bra alternativ att prova med enbart växtlampa inomhus.
Så min slutsats är att det inte funkar med Dvärgdadelpalm (särskilt en så stor) med enbart växtbelysning, den tynar sakta bort och växer inte alls. Däremot kan det nog funka mycket bra om den får mycket solljus. Och baserat på det tänker jag inte prova igen. Fast jag hoppas att någon här har positiva erfarenheter som kan få mig på andra tankar.