David Malmö
En kort och koncis fråga: Är det någon som har erfarenhet av att ha en Dvärgdadelpalm (Phoenix roebelenii) inomhus där det enda ljus den får är från växtlampa?

Jag har provat det för några år sen för det passar möbleringsmässigt väldigt bra och de som sålde den i Malmö trodde det skulle gå bra om jag använde rejält med växtlampa. Jag köpte av dem en 15W växtlampa med armatur "Megaman Artco MM151" har 1-4 klx på 1,5-4dm avstånd enligt en graf på kartongen. Men den tynade bort och efter ca 1½ år slängde jag den efter att ha konstaterat att det aldrig kommit några nya blad i den, många blad var ganska torra och gulaktiga. Om den dog av felaktig vattning, för lite ljus eller spinn kan man fundera på. Bild från när den var ny:
[attachment=80721:Dadel.jpg]
Jag placerade lampan några dm ovanför, rent allmänt ska man säkert försöka ha växtbelysning på 10-20cm avstånd så att man får hög ljusstyrka men eftersom allt ljus träffade dess gröna blad även då jag höjde upp lampan så borde det ju inte vara en nackdel. Jag bytte senare själva lampan mot en 21W lysrörslampa i samma sockel, samt kompletterade med 2st 7W lysrörsspots snett underifrån för att täcka in en större del av bladen.

När jag googlar relativt seriösa sajter nu så är min slutsats att den bör stå så soligt som möjligt inomhus och att det är en dålig idé att ha den under enbart växtlampa, det finns palmer som trivs bra med mindre ljus men detta är knappast en av dem.

Jag fick även lite info av Palmkungen i en mail när jag frågade om bra palmer att ha inomhus, han sa att han själv har såna inne och tyckte det borde gått bra så som jag hade den, och trodde snarare det var för lite vatten den led av (att den kan behöva vatten 2-3ggr i veckan). Jag minns inte min vattningsfilosofi från den tiden, men så pass ofta lär det inte ha varit, gick antagligen efter råd från butiken.

Jag har på sistone läst råd kring vilka palmer som funkar bra och inte inomhus (särskilt här), och konstaterat att det som säljs i Sverige inte är valt efter vad som är lättodlat utan man tycks sälja det som grossisterna råkar ta in eller nåt, jag vet inte vad de går efter ärligt talat. Olämpliga palmer som säljs glatt av flera svenska butiker är Areca / Butterfly Palm / Guldpalm (Dypsis lutescens), Coconut palms (Cocos weddeliana), Majesty Palm / Bäckpalm (Ravenea rivularis) och Kungspalm (Archontophoenix) och den sistnämnda tyckte PK var ett bra alternativ att prova med enbart växtlampa inomhus.

Så min slutsats är att det inte funkar med Dvärgdadelpalm (särskilt en så stor) med enbart växtbelysning, den tynar sakta bort och växer inte alls. Däremot kan det nog funka mycket bra om den får mycket solljus. Och baserat på det tänker jag inte prova igen. Fast jag hoppas att någon här har positiva erfarenheter som kan få mig på andra tankar.
Alexander-VG-zon3
Dvärgdadelpalm är väldigt känslig för torka,, kan inte tro att för lite ljus tagit död på den. Min står iförsig ute på sommaren, men från slutet av sept till slutet av april står den inne i ett mörkt hörn långt från fönster och det händer inget med den, växer lite sen som sedvanligt blommar den i dec-jan.

Cocos weddelliana heter nu Lytocaryum weddellianum (svenska = weddellpalm) är ingen kokospalm (cocos nucifera) men nära släkt.

Bästa för inomhusbruk (då jag bodde hemma exempel och kunde bara ha dom inne) så funkade dessa bäst Kentia, Bergpalm, frösådd dadelpalm, men också dvärgdadelpalm, triangelpalm. Guldpalm funkade sådär den levde och fick blad men blev heller inte så ''ståtlig'' av sig utan risig. Den vill ha mycket ljus, jämn vattning, jord med lågt ph och känslig för kemisk näring.
vanjalarsa
intressanta inlägg om palmer !
jag har sått "frön" från Phoenix Theophrasti Kretensk dadelpalm. De grodde ganska snart och är nu ca 3cm. De står i såjord i små krukor. Hur ska jag göra härnäst? när ska jag plantera om dem och i hur stor kruka och i vilken jord ??
Mycket tacksam för tips och råd !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Hade en sådan en gång i tiden hyfsat bra storlek men jag kunde inte ha den kvar som större den är SYLVASS riktigt riktigt vass i bladen. Orkade inte med att bära ut och in, var helt sönder riven efter varjegång. Men sköts som dadepalm ungefär, lucker och kalkrikjord trång och högkruka. Stå ute i soligt läge om det går, in efter första frostnatt. Vattna låt torka upp,, ganska enkel.
sparvuggla
Min Trithrinax Campestris har klarat 2 vintrar över en element utan att tappa ett enda blad, verkar bli riktigt vacker, växer dock sakta.
Samma gäller Livistonia, den har dock inte stått över elementet.
zaxxon

Har själv en Dadelpalm, sådd från dadlar man köper i affären. Som jag av utrymmesskäl fått ställa ut i trappuppgången. Den har stått där nu sen i vintras och den verkar trivas än så länge iaf. Vattnar ca en gång i veckan, gett den näring ungefär var tredje vattning.
sparvuggla
CITAT (zaxxon @ 17-04-2014, 14:13) *

Har själv en Dadelpalm, sådd från dadlar man köper i affären. Som jag av utrymmesskäl fått ställa ut i trappuppgången. Den har stått där nu sen i vintras och den verkar trivas än så länge iaf. Vattnar ca en gång i veckan, gett den näring ungefär var tredje vattning.

Hu gammal är den? Den är fin, det gäller att ha tålamod om man frösår palmer...........
zaxxon
CITAT (sparvuggla @ 19-04-2014, 16:06) *
Hu gammal är den? Den är fin, det gäller att ha tålamod om man frösår palmer...........

ca 6 år gammal
David Malmö
När jag funderar igenom detta så verkar det vara så att jag konsekvent använt växtlampor medan andra låtit den stå ute på sommaren. Jag tror det kan göra stor skillnad, en del växter (t ex Elefantfot) har jag specifikt läst om att de accepterar låg belysning många månader men kanske inte för evigt, att några månaders sol kan betyda mycket.

Och det var inte så att det någonsin såg ut som att min Dvärgdadelpalm dött egentligen, utan bara det att det aldrig växte. Samt att mycket av de nedre grenarna torkade ut efter hand. Så du kan ju vara uppmärksam på det zaxxon.

För de växter jag köpt i år har jag både valt växter och placering mycket mer genomtänkt, så att de ska trivas, innan ville jag gärna ha en rejäl Dvärgdadelpalm vid soffan och en Elefantfot i bokhyllan av möbleringsskäl (och de sa i blomsterbutiken att de borde gå bra) men när jag nu läst på mer, kan jag bättre förstå var gränsen går för vad växterna kan gilla och acceptera.
Alexander-VG-zon3
Chambeyronia Macrocarpa är väldigt svår att odla,, och vill ha ganska mycket ljus ändå när det gäller odling i sverige jag hade min i ett par år och den blev ENBART vacker när den fick stå ute under sommaren i solen (efter avhärdning) inne på vintern led den av torr luft och dåligt ljus var himla tråkigt när den dog en vinter inne den inte orkade. Av dom du skrev upp är nog Rhapis Multifida enklast att ha inne i skuggigare ställe/med lampa, Arenga Engleri har jag inte själv haft men tror den också har höga krav för att trivas inne. Inte enbart ljuset. Har själv funderat på att skaffa den och tänkte från frön, men hr varit lite osäker om jag kommer få den att trivas.

Httar man så har Pinanga coronata inte så höga krav på ljus, sköts ungefär som en bergspalm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon