Hasse_h
Har fått 13 ton gräsmattejord levererad så nu ska gräsmattans alla ojämnheter fixas till. Såg nånstans att det skulle vara bra att blanda jord och gräsfrön i skottkärran innan man lägger ut den, eller är det bästa att som vanligt sprida ut fröna ovanpå och kratta/stampa? Blandar man fröna i jorden innan så lär väl en hel del aldrig gro eftersom de behöver ljus?
Gröna mormor
Min man använde den metoden ett år, men jag tyckte inte att resultatet blev något vidare bra, så jag fick göra om det med den vanliga metoden, dvs så i fröna efteråt och stampa ner med krattan.
Hasse_h
Tack, så får det bli.
Bassam
Hej
Man behöver vända jorden och jämna marken och ta bort stenar och ogräs rötter och sprider naturligt gödsel som hönsgödsel och kratta jorden för att gödsel ska blanda med jorden, sen sprida gräsfrö på handen på längden och bred, och täcka dem p tunn Skikt av sand, du behöver ofta med lite vatten till gräs gro,
H, Bassam
Hasse_h
Man behöver inte göra det så komplicerat. Har fyllt ut håligheter tidigare med gräsmattejord direkt ovanpå befintlig gräsmatta och slängt ut frön ovanpå, krattat lite och sedan stampat. Vattnat vid torrt väder tills gräset har grott. Har fungerat utmärkt.
Bassam
Hej

Fåglarna kan komma och äta otäcka frö, också om man inte göra komplett ska komma samma fel, man kan inte jobba slarvig flera gångar,

H.Bassam
*Stintan*
Då skulle man aldrig kunna så gräsmattor Bassam. Det funkar utmärkt som Hasse skrev, har gjort så själv flera gånger.
Bassam
Hej

Man ska folja alla information som står¨förpackning och från odla det ska få bra resultat.
I sverige är detta svårt för så för att svårt klimat, på fredags företag så gräsmatta på balkongen, de göra bra jord och sen sprider frö på jorden bara. de gör chansa i allafall.

obs
Själv tycker jag att täcka frö med tunn sand får att skydda dem från kallt och fåglar. I sverige tycker jag att man plantera färdiga gräsmatta på rulle , detta kan man hitta billiga på internet

H.Bassam
*Stintan*
Bassam den här gräsmattan finns redan men behöver jämnas till. Ingen helt ny gräsmatta alltså.
Hasse_h
Just det. Dina råd Bassam funkar säkert för nyanläggning. Inte relevant för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon