cirquedemadeontilly
Vi hyr en gård som varit vanskött under en längre tid (vi pratar decennier). Nu under våren har jag klippt ner två planterade enar i trädgården för att de blivit bruna och fula bortom all räddning. Tanken var att spara stammarna och plantera någon klätterväxt intill så det blir nån slags växtskulptur. Men nu när det började regna kröp hagtornsrosten fram ur stammarna, det ser riktigt äckligt ut. Vi bor alldeles intill gamla hagmarker och jag har inte koll på vad som växer i närheten så jag är lite orolig för om det kommer sprida sig.

Så, frågan är: kan jag spara stammarna eller kommer det att sprida sjukdomen? Eller är det redan för sent ?

Mvh
Matilda
Huggorm
Stammarna kan stå, svampen kan inte överleva i döda buskar
Unni
Intressant... gäller det päronrost oxå? Så att en nersågad en vars delar jag inte hunnit ta reda på under ett år utgör ingen fara?

/Unni
Huggorm
Ja, det krävs levande träd för att de skall kunna leva. Vissa svampsorter behöver levande ved och andra död.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon