Full version: Små vita prickar
David Malmö
Hej och ursäkta för ännu ett inlägg eller t o m en ny tråd, trodde jag skulle lugna ner mig snart.. men det händer grejer här.

Men jag fick hit en liten palm idag via postorder och det är ett dussintal små vita prickar på den, mellan 0,2 och 0,4mm stora, på ovansidan av bladen. De flesta ohyreägg brukar väl sitta på undersidan? Har läst igenom beskrivning av olika slags ohyra, tycker ingen passar in.

Den är tagen via delning från en planta som är frösådd i Sverige för 12 år sen så det är nog svensk ohyra om det är nåt. Denna delades av för 5-6 år sen från moderväxten. Den har stått utomhus de senaste somrarna.

Frågade odlaren, han säger att moderplantan också har dessa och att han inte vet om det är ohyra. Ärligt svar iallafall.. Det är en väldigt ovanlig palm annars skulle jag slängt ut den. Jag har inte utrymme att hålla den i nåt slags separat karantän så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Kan inte ställa ut den för min balkong har mkt sol och den gillar ej direkt solljus, trivs i undervegetation i regnskog.

I lupp är de flesta vita eller väldigt ljusgrå, nån delvis lite gulaktig, ett par av dem är nästan helt runda som små bollar men de flesta är skrovliga och nån ser mer platt och utfluten ut tror jag. Kan inte säga om det mest ser ut som bajs, ägg eller salt egentligen. Det enda blad som har flera såna är ett av de 2 äldsta bladen, odlaren säger att på moderplantan är det också de äldsta bladen som har det, han gissar att det kan vara något som kommit "i sviterna efter vinterns försämrade motståndskraft". Kan inte ta bilder det är för smått.

Väldigt tacksam för hjälp att slå fast om det är ohyra eller inte, innan den kan tänkas börja sprida sej. Har hittills hållt den några meter från övriga växter men om ägg trillar av eller saker börjar flyga är det ju så dags att flytta ut den.
David Malmö
Jag sökte på engelska och hittade följande. Undrar om det inte är mjöldagg, i ett tidigt stadium (eller nåt liknande):

http://en.wikipedia.org/wiki/Powdery_mildew

Tycks sprida sig på flera sätt även via sporer, vilket ju inte är så kul. Här står att nästan inga växter är immuna, men att en typ som angriper en viss växttyp inte angriper andra typer. På Wikipedia nämns "Sawadaea tulasnei" som angriper gröna blad på en del träd, bilden liknar det jag ser i luppen fast mycket längre gånget. Jag kan tro att det kan sprida sig till andra palmer och träd. Ser inte palmer nämnas nånstans dock (förutom sagopalm som ju inte är en palm).

Och det står här att det är en av de vanligaste plantsjukdomarna:

http://gardening.about.com/od/gardenproble...wderyMildew.htm

Trivs i hög luftfuktighet och dålig luftcirkulation. Kan bekämpas med hemmagjorda medtoder: Bikarbonat nämns ofta, läser "spraya <1% löst i vatten och lite diskmedel el såpa" (jag tycker en droppe borde räcka men har läst upp till 1DL), det behöver upprepas; mjölk är en annan medtod (ta då 50% mjölk och 50% vatten), den metoden tycks sämre. Kan även köpa kemikalier. Nyttodjur.se har också nåt preparat.

Undrar hur pass rädd jag ska vara för detta. Tror jag ska undvika vinddrag, i morgon försöka torka bort det vita, sen spraya enligt ovan. Undrar när man ska upprepa..

Denna tråd tyder på att det kommer igen varje år, fast det framgår inte om de tror detta p g a att ohyran skulle leva kvar eller för att man valt en känslig växtart - odlaren av min palm tror den varit känsligare efter "vintervilan" så då finns det kanske hopp att slippa det:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=17047

Fast här (tror siten handlar om illegala växter..) står att mjöldaggen växer inne i växten och att det enda som verkligen tar bort det är gift, de säger det heter Meltatox, jag ser via Google att BASF haft detta men det tycks återkallat. Kanske borde slänga ut växten ändå..? Ska sätta den i en kartong i källaren tills jag vet mer..

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=129670
[color="white"][/color]
David Malmö
Jag har fått en till palm, skickad utan jord med rötterna inslagna i "mossa" för att spara vikt och volym. Mellan rötterna såg jag några vita bollar, mest ca 3mm stora runda, jag tog en (verkade ej sitta fast) och delade med kniv, det sa splash och ut kom en nästan transparent gulbrunaktig vätska, höljet såg bara ut som ett tunt hölje inga tecken på liv direkt, undrar om det kan vara ägg eller om det bara är "osmocote fertilizer pellets"..

Man kan även hitta ägg bland rötter:

http://eorganic.info/sites/eorganic.info/f...st_nematode.jpg

Tydligen finns det nyttiga nematoder. Ska man bli orolig om man ser nåt som liknar ägg bland rötterna?
Ally
Det sista låter som snigel ägg.
Ang vita prickar på bladen, kan du lägga upp en bild?
"Powdery mildew" är mjöldagg
sparvuggla
Det låter som mjöldagg. vilket kan vara ett gissel för vissa palmsorter.
Och tyvärr väldigt svårt att göra nåt åt, det bästa är att kasta växten innan den sprider sig till andra.
Mjöldagg är ju ingen ohyra utan en växtsjukdom.

Orsaken är växtförhållandena under en längre tid.
David Malmö
Stort tack för svaren, det är en lite jobbig situation.. Ägg från sniglar eller nematoder låter ju inte som nåt att bli rädd för?

Däremot när det gäller den med symptom som kan vara mjöldagg (det skulle lika gärna kunna vara insektslort om inte odlaren sagt i efterhand att moderplantan som en delats av från har samma prickar, på nedre blad, samma som min) så har jag slagit in den i papper och satt ner i källaren. Jag tycker det är synd att slänga en så ovanlig palm, detta tycks vara det enda exemplar till salu i hela EU. Jag tänker antingen skicka tillbaks den till odlaren om han vill ha den (jag tänker inte bråka om pengar den kostade bara 290kr men han får ge mig en adresslapp) eller om någon i detta forum som gillar palmer har utrymme att ha den i karantän tills man vet säkert vad det är och kanske försöka behandla det (finns gift från BASF som ska döda mjöldagg men jag vet inte om/var man kan köpa det, odlaren tror det är pga vintern och kan gå bort utan gift). Så här är ett erbjudande:

1st Rhapis multifida - gracil variant av Ladypal, 60cm, är det någon som vill ha den gratis mot att ni betalar frakt? Bilderna visar detta exemplar. Avdelad tidigare i år från en frösådd moderplanta (sådd 2002), denna del började växa för ca 5-6 år sen. Med förbehåll att om odlaren hör av sig innan veckan är slut så kanske jag ger honom förtur.

Kontakta mig via PM senast söndag 13/4 2014. PM efter det läser jag inte (så att inte nån ska se detta inlägg om 5 år och skicka PM). Där är en ny plym på gång:
[attachment=80752:1b.jpg]
kerstin z5-6
Snigelägg

är gråvita, klibbiga och blanka och sitter från början i större klumpar
- är tunnskaliga och halvgenomskinliga, så ibland kan man se ett snigelembryo inuti
- ca 2-3 mm stora i diameter och jämnstora
- klämmer man på dem känns de lite svampiga men går att knäppa sönder och är geggiga inuti
- "skalet" är relativt hårt
- finns ofta under brädor, stenar, krukor etc. och ligger ganska ytligt. Om man lyfter upp plantan ur krukan, brukar äggen sitta under rotklumpen, inte inne i jorden

Näringskorn
- har ett hårt, inte genomskinligt skal och löst innehåll när de blir fuktiga, känns mjöliga när man knäpper sönder dem
- man hör ett knäppande ljud när man klämmer sönder dem
- vanligen är de inte jämnstora, utan kornstorleken kan variera från 1,5 mm - 5 mm i diameter
- går att lösa ut i vatten men det tar några dagar
- smakar salt (om man vågar känna med tungan)
- finns inne i krukjorden, vanligen jämnt fördelade i hela volymen
Vita efter de släppt det mesta av näringen , gulvita ,bruna innan
Alexander-VG-zon3
Det som ligger i jorden är garanterat näringkulor. Har du närbild på det som är på ovansidan på bladen av din ladypalm ?. Gör dig inte av med den förens vi vet säkert vad det är, det är väl synd ?

Och den trivs utmärkt ute efter avhärdning, när jag hade den palmen så blommade den bara om den fick stå ute. Trivs väldigt bra i öppet östläge med full sol på förmiddagen.
Bassam
Hej
Du kan borta dem genom att klistra dem på att passera klister typ över o under blad. sen kan du spreja på ( KUMUL ), det är bra för att den innehåller Svavel, och man ska ta bort blad som är svårt skadad.

H, Bassam
David Malmö
Hej. Tack för svar inkl väldigt bra beskrivningar. Ja det är nog näringskulor. Fast detta är på min andra nya palm (väderkvarnspalm). Misstänkt mjöldagg är på Multifidan. Rhapis multifida är en mycket vacker och gracil variant av Ladypalm / Fingerpalm, som har många långa smala "fingrar" och tunn stjälk. Fast än så länge är den inte så stor, fastän den är lika stor som om man skulle drivit den från frö för 5-6 år sen. Den kan kanske stå utomhus men gillar inte vind. Jag tycker den är utmärkt som inomhuspalm eftersom den vill ha mycket lite ljus, eftersom den naturligt växer i undervegetation i regnskog i Kina så borde den t o m vara nöjd med en växtlampa på vintern fast man kanske vill se till så att hela växten får ljus. Jag har ingen möjlighet att hålla den i karantän där det finns sol, bara i källaren. Så här ska den se ut om några år:
[attachment=80758:Rhapis_multifida.jpg][attachment=80759:17_OriRhapis.jpg]
sparvuggla
CITAT (David Malmö @ 11-04-2014, 10:16) *
Stort tack för svaren, det är en lite jobbig situation.. Ägg från sniglar eller nematoder låter ju inte som nåt att bli rädd för?

Däremot när det gäller den med symptom som kan vara mjöldagg (det skulle lika gärna kunna vara insektslort om inte odlaren sagt i efterhand att moderplantan som en delats av från har samma prickar, på nedre blad, samma som min) så har jag slagit in den i papper och satt ner i källaren. Jag tycker det är synd att slänga en så ovanlig palm, detta tycks vara det enda exemplar till salu i hela EU. Jag tänker antingen skicka tillbaks den till odlaren om han vill ha den (jag tänker inte bråka om pengar den kostade bara 290kr men han får ge mig en adresslapp) eller om någon i detta forum som gillar palmer har utrymme att ha den i karantän tills man vet säkert vad det är och kanske försöka behandla det (finns gift från BASF som ska döda mjöldagg men jag vet inte om/var man kan köpa det, odlaren tror det är pga vintern och kan gå bort utan gift). Så här är ett erbjudande:

1st Rhapis multifida - gracil variant av Ladypal, 60cm, är det någon som vill ha den gratis mot att ni betalar frakt? Bilderna visar detta exemplar. Avdelad tidigare i år från en frösådd moderplanta (sådd 2002), denna del började växa för ca 5-6 år sen. Med förbehåll att om odlaren hör av sig innan veckan är slut så kanske jag ger honom förtur.

Kontakta mig via PM senast söndag 13/4 2014. PM efter det läser jag inte (så att inte nån ska se detta inlägg om 5 år och skicka PM). Där är en ny plym på gång:
[attachment=80752:1b.jpg]

Konstigt att den har bara en stam fortfarande.
Rhapis är vacker och utan större krav, klarar sig med lite ljus. Dessutom svår att få tag på i Europa.
Alexander-VG-zon3
Ingen av dom två är någon väderkvarnspalm ? g.gif

Men om du inte visar bild på ''ohyran'' (eller så nära det går på bladet) så kan vi ju inte säga vad den har för nåt ? och varför slänga/ge bort den om den är frisk ?

Det kan vara helt naturliga små små växtfiber som dessa palmer och många andra har, och skulle det vara nåt annat s går det bekämpa, mjöldagg har jag aldrig själv sett på palmer men är nog hyfsat enkelt att få bort på inomhus växter av palmtyp.

Rhapis multifida,, finns naturligt(dock idag finns den nog inte kvar i det vilda) i södra Kina men inte i regnskog, utan finns i blandskog av lövfällande och icke lövfällande träd i torrare områden på högre höjd i subtropiskt klimat. Där det blir varmt på sommaren, och lite svalare på vintern i vissa områden ovanligt men kan bli frost och snö. Trivs utmärkt på sommaren i halvskuggigt läge och har inga probem med verken vind eller övrigt väder, och svalkan på hösten mår den bara bra av då den om den står inne åretrunt inte får en tid för vila.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 11-04-2014, 09:38) *
Det låter som mjöldagg. vilket kan vara ett gissel för vissa palmsorter.
Och tyvärr väldigt svårt att göra nåt åt, det bästa är att kasta växten innan den sprider sig till andra.
Mjöldagg är ju ingen ohyra utan en växtsjukdom.

Orsaken är växtförhållandena under en längre tid.

Varför kasta ? som jag skrev innan har jag aldrig varit med om mjöldagg på palm. Och det är inte säkert att den sprider sig då vissa är artspecifika, och om det är från odlaren så är det heller inte säkert att det kommer trivas i den nya inomhus miljön. Himla drastiskt att kasta växten för nåt som går få veck och som vi inte säkert vet vad det är. Har under min ca 14-13års palmodlande aldrig sett mjöldagg, däremot andra svamp har hänt men det sprider sig aldrig till andra arter och har varit lätt att bli av med.
sparvuggla
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 12-04-2014, 12:10) *
Ingen av dom två är någon väderkvarnspalm ? g.gif

Men om du inte visar bild på ''ohyran'' (eller så nära det går på bladet) så kan vi ju inte säga vad den har för nåt ? och varför slänga/ge bort den om den är frisk ?

Det kan vara helt naturliga små små växtfiber som dessa palmer och många andra har, och skulle det vara nåt annat s går det bekämpa, mjöldagg har jag aldrig själv sett på palmer men är nog hyfsat enkelt att få bort på inomhus växter av palmtyp.

Rhapis multifida,, finns naturligt(dock idag finns den nog inte kvar i det vilda) i södra Kina men inte i regnskog, utan finns i blandskog av lövfällande och icke lövfällande träd i torrare områden på högre höjd i subtropiskt klimat. Där det blir varmt på sommaren, och lite svalare på vintern i vissa områden ovanligt men kan bli frost och snö. Trivs utmärkt på sommaren i halvskuggigt läge och har inga probem med verken vind eller övrigt väder, och svalkan på hösten mår den bara bra av då den om den står inne åretrunt inte får en tid för vila.

Varför har du inte din kvar?
Den är ju fantastisk. En rariret i mina ögon.

Hur ser blommorna ut på den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 12-04-2014, 12:44) *
Varför har du inte din kvar?
Den är ju fantastisk. En rariret i mina ögon.

Hur ser blommorna ut på den?

Sålde den till en här på odla forumet smile.gif då jag skulle ha medelhavstil, som jag nu är sjukt trött på så nu är det Asien. Och då hade den passat in igen, men sedan vill jag inte ha mer krukväxter än vad jag redan har, mina andra palmer börjar bli stora. Väldigt vacker och lätt skött, har aldrig haft ohyra på någon av mina olika ladypalmer.

Ovanlig men går att hitta från England, Tyskland, ebay. Så här ser blommorna ut egen bild, har en annan när blom''skaftet'' öppna sig men orkar inte leta upp den från eternahårddisken efter sådär 10 kraschar igenom tiderna
[attachment=80763:IMG_5904.jpg]

Edit text
sparvuggla
Wow. Många frön kan det bli ser det ut som.
Alexander-VG-zon3
Det blir inga frön man måste ha en av varje, bilden är inte från i år utan från 09 eller 2010 kommer inte ihåg exakt.
Bassam
Hej
Medelhavsväxter behöver special skötsel för att leva bra inom mina hus, tillexempel
1Duscha varje dag.
1 Ge dem extra ljus på vinter.
H.Bassam
kerstin z5-6
även jag skulle gärna se bild på dessa "prickar"
David Malmö
Jag har ingen kamera som kan fotografera saker som är 0,2 till 0,4mm stora så att de syns här på ett vettigt sätt. Att jag själv kan beskriva dem är för att jag tittat i en lupp.
Alexander-VG-zon3
Men kan du inte ta kort på bladen så nära det går ? synd att göra nåt drastiskt när du nu köpt den om det inte är någon fara.
kerstin z5-6
Om du enbart kan se dem med lupp verkar det total overkill att ge upp plantan.
David Malmö
Jag kan förstås se saker som är 0,2-0,4mm utan lupp men det ser bara ut som vita prickar för ett naket öga, min beskrivning av vad jag ser i luppen säger mycket mer om prickarnas utseende men det kan jag inte fota, min kamera är inte ens bra nog för att man ska se det så bra som mina ögon. Och mjöldagg sprider sig bl a via sporer så det låter ju ganska hemskt och den variant som angriper en palm lär väl även kunna angripa även andra palmer såvitt jag förstår. Jag har satt mina nya plantor i det rummet och har tänkt ha dem i karantän där en månad, om ohyra dyker upp som jag kan utrota så tar jag hand om det men spinn och mjöldagg är alltför otrevligt. Jag vill inte riskera de andra plantorna i rummet och sporer sprids så lätt att de snart skulle vara i hela lägenheten. Den har bara stått i rummet ½ dag utan vinddrag och med försiktig hantering, hoppas sporproduktion inte kommit igång så har jag kanske en chans, tänker jag.

I går kväll hittade jag 3 vita prickar/fläckar även på min nya hawaiipalm som står i samma rum mn i fönstret 2 m därifrån, men på undersidan av bladen, på var sitt blad, en rund 1 mm stora, inte kantiga/skrovliga som på multifidan de andra lite större och oregelbundna. När jag ser närmare på dem så sitter 2 av dem på bladets "mittenstjälk" eller vad det heter och en sitter på en mindre sådan "blad-stjälkdel" och det ser ut som om det är saft som kommit ut ur bladet och stelnat. Går inte skrapa bort med nageln. Saften i Hawaiipalm lär vara vit så det är nog bara det, nån mindre skada som läkt sig själv. Jag ser prickar överallt snart men jag får skylla på spinnet jag hade 3 säsonger som gjort mig lite paranoid, det var 3 år sen jag köpte en växt senast men nu har jag 5 st jag köpt senaste veckan, förutom Multifidan i källaren som åker ut snart.

Hawaiipalmen mår annars utmärkt och ser ståtlig och sprudlande ut, 4 blad (nederst) började gulna dan efter jag tagit hem den och de blev sen helt gula och jag drog av dem, det är ju helt normalt, det var flera dagar sedan, inga fler har börjat gulna, tvärtom så har det kommit flera nya blad i toppen och det är nya på gång hela tiden. Annat än Bakkers palmusling som denna tråd handlar om från början.
sparvuggla
Jag har varit skonat från ohyra under årens lopp med ett undantag: Hawaiipalm!
Den tycks vara rena magneten för ohyra, slängde den illa kvickt. Synd för den är fin och blommar villigt.
Bassam
Hej

Du slängde den illa kvickt. du gjorde bra, men själv tycker jag att isolerar den på special plats och försöker bota den till den ska bli frisk, för att jag ska bli med mera erfarenhet. framtiden, att kasta sjuka växter inte lösa problem.
H.Bassam
sparvuggla
Ja det löste min till 100%.
David Malmö
Jag har förresten skickat tillbaks palmen med ev. mjöldagg till odlaren nu, han gav mig en adresslapp och jag lät honom behålla pengarna för växten, han har mkt bättre möjligheter än jag att undersöka vad problemet är.
sparvuggla
CITAT (Bassam @ 14-04-2014, 23:13) *
Hej

Du slängde den illa kvickt. du gjorde bra, men själv tycker jag att isolerar den på special plats och försöker bota den till den ska bli frisk, för att jag ska bli med mera erfarenhet. framtiden, att kasta sjuka växter inte lösa problem.
H.Bassam

Att jag slängde den var för att jag inte ville att ohyran skulle spridas till andra växter.
Sen är det ju så att vissa växter är mer mottagliga än andra, och det finns även helt immuna växter som inte kan få ohyra.

Har man djungel hemma så är det inte så hårt att slänga EN växt......
David Malmö
Nu har min Hawaiipalm fått prickar & fläckar.. De två nedersta bladen har på ovansidan ett 30-tal omkring 1mm2 stora fläckar av nåt grått, i lupp är det svårt att säga om det ser ut som mögel, nät eller skit, men nåt mörkgrått. Det nedersta bladet har varit så sen i förrgår, jag trodde bara det var en del av processen när bladet ska fällas naturligt som alla palmer o d gör, blad nr 2 såg jag det på först i morse. På detta blad såg jag nyss även en vit bula drygt 1mm stor, mycket lik de skrovliga saker jag såg på Multifidan men lite större och bara en, den sitter mitt på "mittenleden", ca 5cm från stammen (bladet är nästan 20cm), i lupp ser den ut lite som en krater. De gråsvarta områdena är inte på bladets mitt utan utspridda inom 3cm från kanten. Ingen skada syns på bladens undersida.

Den står i fönstret (med mycket sol), Multifidan stod i samma rum men den kom inte närmare än 2m, stod där bara ½ dag, och när jag skickade tillbaks den såg det inte värre ut fastän 3 dygn gått. Om det är nåt som smittar via sporer så tar det sig nog galant till andra växter fastän jag inte öppnat fönster, möjligen kan jag hoppas på att det inte sprider sig så lätt utanför rummet, det är ändå en 10m till fönsterna på andra sidan lägenheten där mina äldre växter står.

Jag såg inga gråsvarta områden på Multifidan men den har mycket mörkare och mindre blad, Hawaiipalmens är ljusa, stora och halvgenomskinliga så där syns allt.

I princip liknar det denna bild fast inte alls lika långt gånget (jag kom på att bara medlemmar kan se bilder i detta forum så det borde väl vara ok att kopiera), tagen härifrån:
[attachment=80792:sooty_mould.jpg]

Det finns väl många sorters mjöldagg och mögel men jag kan tänka mig att symptomen är ganska lika. Just det som är på bilden (sooty mould) borde jag inte ha eftersom det står att det är en bieffekt av insektangrepp och att det inte livnär sig på plantan, ser dock inga insekter och har tittat mkt noga på alla växter i detta rum i går.

Jag ville inte rycka av bladet med vit prick för det är nästan helt grönt, och jag ville inte lämna ev sporkälla öppen, så jag satte en klick ympvax på den.. och avvaktar vad som sker. Blir det fler vita bulor blir jag nervös.

Det står även en doftdracena alldeles i närheten som jag köpt i samma butik som hawaiipalmen. Den har inga tecken på angrepp (även den har mkt ljusa tunna blad så alla ev. prickar syns mkt tydligt). Där står även en liten yucca, ett litet japanskt pepparträd, en liten serdangpalm och en australiensisk väderkvarnspalm, alla köpta för ca en vecka sen.

Jag frågar mig nu om en växt med svampangrepp är dömd att dö, och på vägen dit är en stor risk för alla andra växter runt omkring, eller om detta kan vara begränsat till några blad? Eller om det kanske inte är nåt alls, kanske ser blad skruttiga ut på denna växt när den börjar fundera på att fälla dem?
David Malmö
Jag har dragit av de 3 blad som hade grå fläckar (hittade även ett där fram), och tänker sticka ner en provado-pinne i eftermiddag innan vattning (råkar ha ett dussin gamla såna), har faktiskt sett en minifluga 2 ggr i det fönstret, men trodde att om insekter ska orsaka att mögel/mjöldagg kommer som "biprodukt" så krävs ganska mkt insekter, som producerar nåt sött på bladen?

Är även fundersam över bilden ovan, de flesta bilder på "sooty mould" har inte de där ljusa bulorna på mitten, och om nu sooty mould inte lever av växten, varför då bulor med vad jag antar är sporer kopplade direkt till växtens vätskenerv?

Om det är nån svamp (mjöldagg/mögel) så känns det ju otäckt dels för att det tycks kunna vara omöjligt bli av med, dels att sporer ju är ostoppbara, kvittar hur försiktig jag är tror jag, det enda positiva är att de är mer el mindre artspecifika men jag har flera växter som väl klassas som träd (palmer m m).

Det enda jag kan tänka mig som utrotar inre svampangrepp är systematisk fungicid, sånt som bikarbonat, mjölk, svavel och koppar duger väl bara till att hålla nere symptomen, det är väl bra för de som odlar gröda och andra ätliga växter, och det får man väl acceptera om man är utomhus (och en del dör väl på vintern), men jag vill inte ha in sånt elände i min lägenhet och jag är inte heller road av att behöva behandla ett antal växter flera gånger varje år i all evighet bara för att jag fått in en sjuk växt.

Bayers svenska och engelska sajt ser väldigt lika ut men på den engelska finns en produktkategori "fungicides" som inte finns på den svenska, undrar varför, vi tillhör ju alla EU så inget kan väl hindra mig att handla från ett brittiskt företag. De har både "Systhane Fungus Fighter" och "Fungus Fighter Disease Control", systematiska med samma aktiva beståndsdel Myclobutanil (en av många s k triazoler tydligen). Verkar genom att sabotera svampens cellproduktion. Finns att köpa på ebay.co.uk från flera företag. Det står tyvärr inte att den utrotar, bara motverkar.. Det är säkert kraftfullare än alternativen men blir man inte av med svampen permanent? Ingen skriver att den försvinner, bara att den "kontrolleras".. Ska appliceras med 2 veckors mellanrum.. Kul, i min lägenhet..

Det finns även fungicider som kan utrota svamp men jag hittar bara dem på sajter för odlare. Känns inte som att det är någon vits att beställa från UK om det bara är en gradskillnad.

Tråkigt dra av 3 gröna (men lite småtrötta) blad, och det kommer ut vit vätska när man gör det det visste jag men det rann iallafall inte. Det är ändå de 3 som stod i tur att fällas och efter vad jag läst är denna "palm" snabb på att ersätta förlorade blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon