Vi har ett kraftigt buskage mot tomtgränsen med blandade växter, syrén, hassel, asp, druvfläder, ek och flera oidentifierade saker. De högsta når 4-5 meter upp och på sommaren är detta en kompakt grön och mörk vägg utan nån märkvärdig blomning. I vintras gallrade jag en hel del för att få in mer soljus på tomten. En del av buskarna hade gröna liksom kantiga grenar (påminner om high chaparallkaktus fast utan taggar och smalare), och det slog mig när jag var på plantskolan häromdan att det kan ha varit vårginst att döma av grenarnas utseende. Men så länge vi bott här (2:a våren nu) har dessa buskar inte blommat, de har bara varit gröna med blad hela växtsäsongen.
Som jag förstått det så vill vårginst ha soligt läge? Nu fick de ingen sol alls på sin nuvarande plats, kan det göra att de inte blommar alls?
Eller finns det andra växter med grenverk som påminner om vårginstens utseende?
Nu rensade jag som sagt kraftigt, men det finns gott om skott kvar som väl säkert skjuter fart så småningom. Jag borde väl kunna gräva upp några sådana och flytta dem till ett soligare läge och se vad som händer med dem?