Jag har lyckats få stickling från schersmin att ta sig.
Efter att sorkarna ramponerat två buskar helt skar vi ner dem till marken i princip (
länk).
För att jag inte skulle bli helt deprimerad av det arbetet tog jag en bunt sticklingar från topparna och satte i kruka (såjord, med sticklingarna runt kanten på krukan i vanlig stil), i med stödpinnar och på med en platspåse. Sen ställde jag den skuggigt - och glömde bort den helt. Det senare är inte att rekommendera!
Men det var en regnig sommar och när höststädningen satte in så hade en av sticklingarna tagit sig. Den planterades i en skogsbacke (inte optimala betingelser antagligen). Men nu är den ca 70 cm hög och har ett par grenar, som jag ska beskära nu till påsk.
Så det går och om man är lite mer alert än jag var går det säkert att tjäna en odlingssäsong.
Själva sticklingen gör du som vanligt med (klipp direkt under fjärde bladnoden från toppen, ta bort alla blad/knoppar utom det översta och kör ner i krukan så bara toppen sticker upp ur jorden). Jag skulle inte rekommendera att ställa dem i vatten.
Låt oss gärna veta hur det går, lycka till!