Hasse_h
När är bästa tiden att ta skott från schersminbuskar för att skapa fler plantor?
Hur gör man bäst med skotten, sätter dem i en hink vatten för att rota dem? Eller i sand, eller direkt i såjord?
Eva i Skåne
Jag kan inte svara på dina frågor, men jag gjorde på ett sätt som säkert inte är det bästa och det lyckades.
Klippte busken på sommaren, tog grenar (inte toppskott) och stack i stora krukor med vanlig planteringsjord, lät dom bara stå ute och kanske vattnade jag när det inte regnade. På våren hade dom rotat sig.
Hasse_h
Ok. Jag ska nog testa att klippa några fjolårsskott nu och stoppa dem i lite torv så får vi se hur det går.
Ingrid Zon3
Jag har lyckats få stickling från schersmin att ta sig.
Efter att sorkarna ramponerat två buskar helt skar vi ner dem till marken i princip (länk).

För att jag inte skulle bli helt deprimerad av det arbetet tog jag en bunt sticklingar från topparna och satte i kruka (såjord, med sticklingarna runt kanten på krukan i vanlig stil), i med stödpinnar och på med en platspåse. Sen ställde jag den skuggigt - och glömde bort den helt. Det senare är inte att rekommendera!

Men det var en regnig sommar och när höststädningen satte in så hade en av sticklingarna tagit sig. Den planterades i en skogsbacke (inte optimala betingelser antagligen). Men nu är den ca 70 cm hög och har ett par grenar, som jag ska beskära nu till påsk.

Så det går och om man är lite mer alert än jag var går det säkert att tjäna en odlingssäsong.

Själva sticklingen gör du som vanligt med (klipp direkt under fjärde bladnoden från toppen, ta bort alla blad/knoppar utom det översta och kör ner i krukan så bara toppen sticker upp ur jorden). Jag skulle inte rekommendera att ställa dem i vatten.

Låt oss gärna veta hur det går, lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon