Full version: Val och kval om ros
lottlar
Jag vill gärna plantera en starkdoftande ros och bläddrar och läser i tidningar och på forum. Ett tag var jag inne på en Stanwell perpetual men blev avskräckt av att många är missnöjda med det hängiga växtsättet. Kom sedan in på ngn typ av honungsros men de verkar ju kunna överraska med att ta över hela trädgården om det vill sig illa...

Jag vill helst ha en ros som är ljus i färgen - rosa eller eventuellt nästan vit. Kan tänka mig en ros som blir runt 1,5-2 m. Zon 2 och ganska torrt läge där jag har tänkt att sätta den i alla fall. Tacksam för tips!

Efterlysning: När jag var i Slottsparken i Malmö för ett par år sedan såg jag en ljusrosa ros som doftade helt fantastiskt. Den växte vid caféet och hade ganska små dubbla blommor som jag minns det. Är det någon som vet vad det är för ros så skulle jag bli jätteglad!
Kajsa
Här några förslag

Louise Bugnet, en omtyckt ros av många, blir 1.5 - 2 m, doftar lite kryddigt, alltid frisk

Souvenir de Philémon Cochet, blir 1.5 m eller lite till, stark doft, fyllda blommor, frisk.

James Galway, Austinros, fin doft av frukt, blir ca 2 m. Frös bort en hård vinter men det gör den inte i din zon.

Mary Rose, Austinros blir fina buskar max ca 1.5 m hos mig, doftar gott

det finns fler, kika runt i mina rosalbum

lottlar
Tack! Så fina bilder. James Galway har jag tittat på också. Den är väldigt vacker.
/Lotta
Nenna på Aspö
Det låter som om Albarosorna skulle kunna vara någonting för dig, om du står ut med att de bara har ett blomflor. Min absoluta favorit är Mme Plantier med sina krispigt vita blommor och grönt öga, men det finns även blekt rosa sorter i gruppen, t.ex. Cloris eller Königin von Dänemark.
lisalind
är det någon som vet vad det här är för sorts vacker blomma?
kerstin z5-6
En vanlig vit orkidee ,Phalanopsis typ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon