Full version: Odla rädisor
pidd
Hej!

Jag tänkte börja odla rädisor inomhus. Jag är en nybörjare så mina fråga kanske är lite dum, men jag behöver lite hjälp. Jag läste på en sida att man behöver så varannan vecka om man ska odla rädisor. Vad innebär det?

Tack smile.gif
masa
Det innebär att om du vill ha kontinuerlig tillgång till rädisor, skall du så varannan vecka, då har du färdiga rädisor hela tiden.
Att odla rädisor inomhus brukar inte funka så bra. Det är oftast för varmt och för lite ljus och plantorna blir långa och gängliga med nästan ingen rädisknöl. Det är just därför rädisor lyckas bäst vår och höst. Man kan mycket väl så rädisor utomhus nu. Jag sådde första omgången i kallväxthus utan tillskottsvärme redan i februari och nu börjar de bli skördefärdiga. Omgång två har jag sått utomhus för en vecka sedan.
pidd
Tack för ditt svar smile.gif

Sår man i samma kruka? Hur blir det med mellanrum mellan rädisorna då? Jag får se hur det går att odla inomhus, hoppas det går bra för jag har inte möjlighet att odla utomhus sad.gif
masa
CITAT (pidd @ 10-04-2014, 13:04) *
Tack för ditt svar smile.gif

Sår man i samma kruka? Hur blir det med mellanrum mellan rädisorna då? Jag får se hur det går att odla inomhus, hoppas det går bra för jag har inte möjlighet att odla utomhus sad.gif

Nej, du måste så varje omgång i en ny kruka. Försök hitta en ljus och sval plats inomhus. Annars kan man sätta ut krukan på en balkong, veranda eller dylikt.
nykomling
jag sådde rädisa för en vecka sen, nu är dom 1 cm, de verkar klarar sig ute. har zon1-2
catlady
Första gången jag sådde rädisor gjorde jag flera misstag:
1. Av någon anledning förstod jag inte att ett frö endast ger en enda rädisa. Jag blev besviken över hur få rädisor en fakstikt får från 1 förpackning.
2. Jag sådde alla på samma gång så all blev färdiga samtidigt. Under ett par veckor åt vi rädisor varenda dag och sedan var det slut med det hela.
3. Vattnade dåligt och många frön kom inte upp alls.