Full version: Odla rädisor
pidd
Hej!

Jag tänkte börja odla rädisor inomhus. Jag är en nybörjare så mina fråga kanske är lite dum, men jag behöver lite hjälp. Jag läste på en sida att man behöver så varannan vecka om man ska odla rädisor. Vad innebär det?

Tack smile.gif
masa
Det innebär att om du vill ha kontinuerlig tillgång till rädisor, skall du så varannan vecka, då har du färdiga rädisor hela tiden.
Att odla rädisor inomhus brukar inte funka så bra. Det är oftast för varmt och för lite ljus och plantorna blir långa och gängliga med nästan ingen rädisknöl. Det är just därför rädisor lyckas bäst vår och höst. Man kan mycket väl så rädisor utomhus nu. Jag sådde första omgången i kallväxthus utan tillskottsvärme redan i februari och nu börjar de bli skördefärdiga. Omgång två har jag sått utomhus för en vecka sedan.
pidd
Tack för ditt svar smile.gif

Sår man i samma kruka? Hur blir det med mellanrum mellan rädisorna då? Jag får se hur det går att odla inomhus, hoppas det går bra för jag har inte möjlighet att odla utomhus sad.gif
masa
CITAT (pidd @ 10-04-2014, 13:04) *
Tack för ditt svar smile.gif

Sår man i samma kruka? Hur blir det med mellanrum mellan rädisorna då? Jag får se hur det går att odla inomhus, hoppas det går bra för jag har inte möjlighet att odla utomhus sad.gif

Nej, du måste så varje omgång i en ny kruka. Försök hitta en ljus och sval plats inomhus. Annars kan man sätta ut krukan på en balkong, veranda eller dylikt.
nykomling
jag sådde rädisa för en vecka sen, nu är dom 1 cm, de verkar klarar sig ute. har zon1-2
catlady
Första gången jag sådde rädisor gjorde jag flera misstag:
1. Av någon anledning förstod jag inte att ett frö endast ger en enda rädisa. Jag blev besviken över hur få rädisor en fakstikt får från 1 förpackning.
2. Jag sådde alla på samma gång så all blev färdiga samtidigt. Under ett par veckor åt vi rädisor varenda dag och sedan var det slut med det hela.
3. Vattnade dåligt och många frön kom inte upp alls.

Hoppas detta hjälper dig undvikaa besvikelser smile.gif
lestranger
Jag har också en fråga om rädisor. Jag har aldrig haft problem med att få dem att gro, men däremot att få fina rädisor.

Förra sommaren gick de i blom, det har jag förstått beror på att de haft det för torrt. Den här sommaren har jag några som är fantastiska och några som utvecklar enorma blad, men liten rot. Vad beror det på?

Hälsningar
Daniel
Piccante
Enorma blad men lite rot är ofta ett tecken på övergödning. Har man gett dom för mycket gödsel så behöver de inte lägga upp en näringsreserv vilket den uppsvällda roten är tänkt för utan de kan växa ändå utan att "spara på sig". Framför allt överskott av kväve brukar ge ökad tillväxt av blad.

När jag odlar rädisa på friland ger jag sällan mer än kogödsel och ingen annan näring.
lestranger
Tack Piccante! Jag har vattnat med urin så det är säkert kväveöverskott som är problemet då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon