Full version: Päronsort?
Sess
För ca 10 år sen fick jag ett päronträd i gåva. Vet att det satt en lapp på det då, men det gör det inte längre.... Det har varit med om 3 flyttar innan det fick sin riktiga plats för snart 5 år sen. Tog något år innan trädet tog fart och började växa, men nu har det vuxit iväg rejält å är ganska högt. Förra året blev det för första gången blommor på det men inget mer... Antar att det måste vara en sort som behöver ett annat träd för pollinering? Köpte ett äppelträd "transparente blanche" förra året men det kanske måste vara ett annat päronträd? Tänkte köpa ett sådant nu men vilken sort ska jag välja? jag vet ju inte vad jag har för sort som kan passa ihop med något annat.... Hur och vad ska jag göra?
Tacksam för svar! confused.gif
Huggorm
Här finns en pollineringstabell för päron: http://www.eplanta.com/Customer/Egreen/fil...abell_paron.pdf

Sedan är det bara att välja en som verkar kunna pollinera många sorter och som verkar okej för övrigt.
Sess
TACK!! den där listan ska gås igenom tummenupp.gif
Zigurdsson
Esperens herre pollinerar många sorter men är ytterst skorvkänslig. Ska du bara ha trädet för pollinering kanske det inte gör så mycket?
Jan af Lisö
Bor du mitt i ingenstans utan päronträd inom ca 1000 meter från ditt päronträd ?

Det är inte så ovanligt att det blir inte mycket av den 1:a blomningen, och planterar du ett pollineringsträd så kan det ta upp till 10 år innan det blommar. I så fall är kanske en ymp en bättre lösning för den kommer att blomma tidigare. Päron & äpplen är enkla att ympa och det kan du göra åtminstone april ut.
Zigurdsson
I försök som gjorts av SLU så minskar pollinering drastiskt vid stora avstånd. Redan vid 12 meter från det träd som lämnar pollen är skörden bara 30% av vad det är om trädet står 2 meter ifrån. Ympa in är nog det bästa sättet eller alternativt köpa ett träd som bär tidigt. Vårt Esperens blommade första året och gav också frukt 1:a eller 2:a säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon