Full version: Några kaktusfrågor
myraan
Hej!

Dehär små kaktusarna (den lilla till vänster är ett litet agave americana skott) är som ni ser planterade tillsammans, utan innerkrukor.
Det jag undrar över är om det går att separera dem till varsina egna krukor. Jag antar att rötterna är ihoptrasslade i jorden, jag hoppas inte att kaktusarna dör om man råkar "misshandla" rötterna lite när man skiljer dem. Nu har jag inga planer på att göra det, men så småningom kanske jag vill det.

En annan fråga om kaktusar, om jag vill få dem att växa lite snabbare, görs det genom att plantera i större krukor (det kanske inte är ett alternativ så länge de står planterade tillsammans) och vattna med lite kaktus/suckulentnäring eller finns det några andra knep? De växer ju såå långsamt, haha.

/Ylva smile.gif
Bassam
Hej
Kaktusar har många rötter som växa snabb och blir kruka små, så du måste flytta dem till stora krukor, jorden ska ha väldränerad och man kan använda kaktus jord eller den här blandning (1 del lera+ 1del sand+ 1 till 2 Humus), när de flyttar till stor , de börjar växa bra, och man ska ge med vattning gödsling som har NPK eller kaktus gödsel.
Det är lätt att skilja dem men du ska bli försöktigt med rötter,
H, Bassam
myraan
Tack för svar Bassam smile.gif Dör kaktusen om man måste klippa lite i rötterna för att sära kaktusarna från varandra när jag vill sätta dem i egna krukor?
teo
Nej, men låt rötterna vila ett tag (en vecka) efter omplanteringen, dvs vattna inte. Den allra vanligaste orsaken till att kaktusar dör i krukor är nog på att den ruttnar pga övervattning. Det är viktigt att rötterna får torka upp och inte stå i fuktig jord för länge. Därför bör man inte ha för stora krukor (jordvolymen är fuktig längre) - eller jord som håller fuktighet länge (torv).
Bassam
Hej
Jag ska tacka TEO för bra svar. vi har duktiga vänner på odla förrum.
H.Bassam
myraan
Ja, verkligen! Jag har planterat isär dem nu, för några dagar sedan. Det var inget större trassel med rötterna och kaktusarna ser alla fina ut. Hoppas de klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon