Ingela.N.
11-04-2014, 18:53
Då vi har problem med att grannes katt springer in och gör sina behov i våra rabatter.. Och! Gräver halvt upp det jag så fint planterat.. Så börjar jag tappa tålamodet, då jag skrivit brev till henne om problemet.. Men hon skiter i vilket.. Och katten bryr sig inte om "medlen" jag lägger som ska hjälpa mot katt.. Undrar hur den bara kan strunta i det.. :/ Men så kom jag och mannen på att man kan ju ställa en sån här prydnadshund som skäller med hjälp att rörelsecensor..
Men suck nu till problemet.. Jag kan inte hitta någon som säljer sådana.. Förr för några år sen så såg jag sådana, men då bodde man ju i lgh med balkong så då hade man ingen användning för den..
Men det borde ju finnas att köpa någonstans.. Så nu behöver jag den hjälpen..
strandskatan
11-04-2014, 19:55
Ingela.N.
11-04-2014, 20:14
Ahh, den var ju söt..

Men hur är dom att handla av?? Har läst rätt mycket neg. om dom.. Fast det kanske bara gäller blommor, lökar osv..
*Stintan*
11-04-2014, 21:46
Blev fel
kerstin z5-6
12-04-2014, 01:21
För mej är detta ett icke problem har haft egna katter 6 st och grannens numer tre st och aldrig märkt att de skadar växter, men ok , om det är så, skydda nyplanterat svagt material med hönsnät , skällande fake hundar kan ge reaktioner hos andra grannar .. och de katterna gör hos dej göder ju bara dina plantor.
Ingela.N.
12-04-2014, 09:34
Vi har själv katter och hundar.. Dock innekatter.. Jag tror inte att det kommer och påverkar grannar, då nästan av alla som bor här har hund/hundar.. Så dom bryr sig säkerligen inte av att jag sätter en liten hund i vår trädgård, som skäller iblands..
Och gödning, jo visst.. Men senast jag var ute och plantera så fick jag upp en korv.. Örk! Och mina lökar som jag planterade förra veckan, dom låg huller om buller..
kerstin z5-6
12-04-2014, 10:32
okey, vet inte hur Bakker är med vanliga varor -de är ju inget vidare med växter. Även sett nån typ av skrämma som sprutar vatten vid rörelse i tex rabatt.
Ingela.N.
12-04-2014, 14:26
Nä så har jag också förstått av det jag läst..
Den där skrämman skulle kunna va något..

Det får jag leta efter.. Den låter ju inte som en hund skulle gjort..
Ingrid Zon3
14-04-2014, 20:59
Riktigt tråkigt att din granne inte bryr sig! Jag är kattägare själv och skäms över att folk inte tar ansvar för vad deras djur ställer till med.
Förslag på ett par helt andra sätt att hantera problemet:
- Stick ner blompinnar eller grillpinnar av trä med ca 5-10 cm mellanrum i det nyplanterade. Pinnarna ska sticka på ca 1 dm från markytan. Det här gör att katten finner det obehagligt att sätta ner rumpan där och uträttar sina behov på annat ställe. Den metoden funkade för en av mina grannar (jag köpte grillpinnar på mataffären åt dem).
- Alternativt lägg ut ett nät i rabatten så att det inte funkar att gräva. Men det blir nog knepigare om planteringen redan är gjord.
Jag tror att katten kommer fatta att den där hunden är ofarlig efter tre gånger ungefär. Och då blir det billigare med pinnar eller nät.
theseraphim
14-04-2014, 23:07
Grannens katt gjorde samma sak men då jag har noll tolerans på sådant så fick den lära sig att det fanns en vattenslang plus att jag kunde pricka väldigt bra:) höll på några veckor men nu sätter den inte en tass i mina rabatter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.