dehn
Har en lång thujahäck som växt i lite varierande takt. De högsta plantorna har stuckit iväg till närmare 5 meter. Jag skulle önska att den i slutändan hamnar på kanske 4 meter och skulle vilja ha råd för hur jag ska gå till väga. Hur mycket vågar jag klippa i toppen, när ska jag göra det och hur?

dehn
Ingen som har något råd?
Huggorm
De höga plantorna kan du toppa på lagom höjd men de andra får du bara vänta på. Man kan göra det våren, men skynda dig och vänta inte längre för det är snart försent. Eller så kan man göra det på hösten, det är det allra bästa.
Bassam
Hej

Alla barrväxter kan man beskära på sen vår före att de börja sina aktivitet på sommar, man kan beskära dem när de blir på höjden som man tycker om för att de kan inte går på höjden snabb om man ta bort topp av grenar.

H.Bassam
dehn
Tack för svaren. Så 1 meter i toppen på de högsta är inget problem? För jag såga av de? Vill verkligen inte riskera att häcken dör.
Huggorm
Det borde inte vara något problem. Det som är känsligt är om man kapar i grov ved men det borde inte vara mer än fingergrovt en meter från toppen
jaj-51
Min häck Thuja brant växer som ogräs.

När den var tre meter hög kortade jag ner den till knappt två meter mitt i sommaren!

Inga problem alla plantor över levde och satte nya skot och började växa på höjden igen!

Såg lite miserabel ut från ovan men har vuxit ihop till en grön ovansida trotts misshandel.

Häcken klipper jag på sommaren när jag har lust och vädret är vacker.

Tyvärr går det inte att ladda upp en ny bild på ODLA.Nu men kanske denna gamla bilden visar lite om hur det blev efter nersågningen.

Växthuset En tid med lite rabbater
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon