Kom på nu i vårstöket att jag i höstas borde ha lyft två av mina pionplantor... De har blommat sämre och sämre och skickat upp färre och färre skott och jag är ganska säker på att det beror på att de hamnat för djupt (de står i en upphöjd bädd och jag fyller på med kompost och stallgödsel varje år).
Nu ser de eländigare ut än någonsin.
Är det värre för dem att stå alltför djupt en säsong till än att försöka lyfta upp dem nu?
Det jag läser mig till är att pioner helst skall flyttas i september, men går det att flytta nu när de precis börjat växa (bor i zon 2)? Ingen av dem är jättestor (cirka 6 år gamla).
Pioner tål mycket. Jag tycker du ska lyfta dem nu, även om sommarens blomning blir sämre.
Eva 33c
12-04-2014, 20:48
Tycker som Gåsis. Lyfter du nu får de ju en hel sommar på sig med bättre förhållanden. Lyfter du inte så kanske de tynar bort ännu mer istället...
kerstin z5-6
12-04-2014, 21:23
Här kan jag aldrig omplantera särskilt mycket på hösten , gör det nu det funkar.
Eftersom alla insändare om Pioner är så gammla.kan jag kanske
få lov att komma med en fråga till dig.
Jag har fått Pioner från Odla.nu fick dom igår så de ligger i en
plastpåse
Vet du Hur tar jag hand om dom nu? Kan jag sätta ner dom i
landet eller kan jag vänta till jag vet att frostnätterna är över?
Tack på förhand
Allekulla
03-05-2014, 07:34
Jag hade sett till att få pionrötterna i backen så fort som möjligt. Och frosten påverkar ju inte rötterna. Om du är rädd om bladverket, så täck med fiberduk eller lakan vid nattfrost.
Gde bot att fråga Hur djupt ska jag gräva Låter lite lustigt förstår
jag, men jag har inte en aning om hur man sköter vissa
växter Kommer de upp i år eller hur lång tid tar det
Allekulla
03-05-2014, 20:36
Pioner vill planteras precis i jordytan, de gillar inte att grävas ner.
kerstin z5-6
03-05-2014, 22:22
Titta på dina rotklumpar-du kan se anlag /ögon " till nya stjälkar, dessa bör vara nästan helt i jordytan bara täckta av en liten mängd jord nån cm.
Nu har jag pionerna i jord Tack för hjälpen med hur
jag skulle handskas med knölarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.