Full version: Beskära bok
LundaKarin
Hej!

Jag har köpt tre ganska stora (ca 1,4 m) häckplantor av bok. De ser inte ut att vara inte beskurna alls. Jag har dock inte tänkt att ha dem till häck (den hade blivit väldigt kort...) utan som tre hårt beskurna stamträd. Jag vill alltså formklippa en krona på ungefär 1,5 meters höjd men vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag klippa toppen där jag vill att kronan ska börja? Eller på den höjd jag vill att den ska ta slut? Eller någonstans i mitten? Hur gör jag med sidogrenarna som sitter på det som så småningom ska bli själva stammen? Någon som har ett gott råd?

Tack för hjälpen! /Karin
Huggorm
Sidogrenarna kan du klippa bort, förutsatt att de inte är allt för stora. Man skall inte skära bort för mycket på en gång utan hellre sprida ut det över flera år. Sedan kan du toppkapa där du vill att kronan skall börja, så kommer det att dela sig i flera skott där. Sedan kan du fortsätta och kapa lite varje år för att forma och få kronan bredare.

Men det kan vara bra att inte klippa för mycket första året, för då kommer trädet ändå satsa den mesta växtkraften på rötterna och behöver alla löv den har för fotosyntesen.
LundaKarin
Tack så mycket för svaret! Nu förstår jag precis hur jag ska göra.

/Karin
Bassam
Hej
Bok blöder när man beskära dem, så behöver man klippa dem under JAS ( JULI, AGUSTI, SEPTEMBER), man ska toppa höjden när de nå höjden som du tycker om,
men sidogrenar kan man toppa dem också på längden som du tycker om, på alla växter om man beskära hård dem, det blir obalans mellan stor rötter och mindre krona så kommer många vatten skott oh rött skott så man ska beskära rätt under flera år.

H.Bassam
Huggorm
Bok blöder inte, men stora ingrepp bör ändå tas i JAS. Småkvistar kan man dock ta när man vill på året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon