Om man som jag gillar palmer och andra exotiska växter, så tycks det vara 2 krav som kan vara svåra att uppfylla: Tillräcklig ljusmängd, och tillräcklig fuktighet (i luft). Övriga krav brukar man kunna uppfylla, och kraven på ljus och fukt är olika för olika växter. För lite fukt kan orsaka bruna bladtoppar och tappade blad, såvitt jag vet. Men hur kan man öka luftfuktigheten till en nivå så att växterna trivs?
Vattensprayning
Om man läser skötselråd står det väldigt ofta att man ska spraya med vatten då och då, men det finns en bra artikel här på odla.nu som handlar om fuktighet och där står att sprayning är ganska meningslöst för det ger en väldigt kortvarig effekt, och att luftfuktare har mycket bättre verkan. Jag tycker den åsikten verkar vettig. Om man ändå ska spraya har jag läst att man ska undvika kvällar (så att inte bakterier kan växa till under hela kvällen o natten, fast jag undrar om det är sant, det torkar väl rätt snabbt ändå i en bostad) och soliga dagar (bladen kan brännas). Man vill helst spraya flera gånger per dag men man är ju inte hemma hela dagen, det blir mkt jobb, knepigt undvika både sol och kväll, man lär inte göra det på natten, och det blir fläckar på bladen om man inte destillerar vattnet, vilket ju är alltför jobbigt om man ska spraya ett antal växter flera gånger per dag.
Jag skulle kunna tänka mig ett automatiskt sprayningssystem, men för att slippa fylla på vatten jämt ska det väl helst kopplas till vattenkran och då känns det lite farligt, även detta vatten behöver ju egentligen destilleras, och om man tänker sig nåt som liknar en sprinkler så blir ett problem för mej att golvet kommer att vara fuktigt ofta och få fläckar. Känns inte som nån bra metod, munstycken finns nog men jag har inte sett några färdiga system.
Det finns en tråd där folk testat mäta luftfuktighet pga sprayning, när man sprayar varannan timme ökade den 10-15 %-enheter som ju är bättre än inget men knappast bra nog för regnskogsväxter, och jag kan tänka mig att spraya (nästan) så ofta bara i samband med omplantering, i max ett par veckor. Samt att man ju inte lär göra det på natten, och inte bör göra det vid direkt sol, som sagt. Sen kan jag tänka mig att duschning kan ha en gynnsam effekt mot uttorkning (för att bladen kanske tar till sig det) förutom den indirekta vägen att den höjer luftfuktigheten, har inte sett någon som diskuterat det. Här står iallafall att många växter kan suga upp fukt på bladen, men det står även att det kan leda till svampangrepp, iallafall i fuktig luft.
Luftfuktare, olika typer
Det finns flera typer, högst rank på Prisjakt just nu är en 4-liters för 500kr som drar bara ett 20-tal watt, låter ju bra. Lär vara ganska tyst också. Men den är baserad på ultraljud läste jag nånstans, vilket betyder att allt skit (salt, kalk m m) i vattnet kommer att sätta sig på väggar, golv, tak o möbler med tiden.. Om man inte har destillerat vatten men hur ska det gå till? Den ska fyllas på med 12 timmars mellanrum (ganska jobbigt) och klarar bara 45m2. Det finns större men de är ganska mkt dyrare. Det finns andra teknologier, de som förångar vattnet är bra på så sätt att då slipper man få med smutsen i ångan, och borde kunna vara ganska tysta, men de drar mycket effekt, flera hundra watt, och jag kan inte hitta nån som är billig och stor nog. Och växterna vill nog gärna ha mer än 60% RH medan jag gärna skulle slippa ha mer än 55% RH i resten av bostaden.
Det finns gamla hederliga metoder som att hänga såna där behållare på elementen och fylla på vatten, funkar bara på vintern men det är då de behövs som mest. Funkar dock inte bra hos mej för jag bor högst upp i ett hyreshus och jag behöver sällan ha på elementen för det kommer så mkt värme från grannen under. Men hur mycket fukt ger de egentligen?! Om man läser omdömen på elektriska luftfuktare så har man lyckats höja fukten från ca 20% till drygt 45% (3 omdömen på Bionaire BU6000), all fukt är säkert välkommen men drygt 40% är väl långt från idealiskt, och jag misstänker att "behållare på elementen" är bra mycket sämre. Och det framgår inte i omdömena om man stängt av all ventilation, jag kan tänka mig att det har stor betydelse (se mina mätningar nedan), och antagligen har de gjort det, det är ju inget problem att stänga igen ett sovrum ett par timmar innan läggdags.
Man kan även i princip ställa en balja vatten vid växterna, som vatten avdunstar från. En variant på samma idé är att ha ett stort akvarium där, en annan är ett fat med vatten under krukan. En forumtråd om akvariers avdunstning säger ungefär att från ett 500-700L akvarium dunstar 10-50L/vecka beroende på årstid, dvs 0,7-3,5L per 12 timmar, att jämföra med luftfuktarens 4L/12h ovan.
Ett annat tips jag läst på flera ställen är att ställa växter intill varandra eftersom de suger upp och avger fukt. Men även det ryktet tycks överdrivet eller bara för växthus, se mätning nedan.
Mätning dunstning från vattenbehållare
Jag tog rumstempererat vatten, hällde 3cm i en degskål diameter 22cm, satte en sil (av metallnät) ovanpå så att den var halvvägs ner i skålen (2cm från vattenytan), slängde min fuktmätare i silen, väntade en halvtimme. Den ökade med 4 %-enheter (från 42% till 46%) efter 4 minuter och låg sen och pendlade mellan 45 och 46%; efter 10 minuter visade den 44-45% sen slutade jag mäta. Detta är ju ungefär så idealiska förhållanden man kan få för denna metod, i verkligheten ska man vara glad om man kommer i närheten av dessa ca 4 %-enheter. Så denna metod är alltså nära nog helt meningslös såvitt jag kan se. Det kan nog bli högre siffror om man låter vattnet avdunsta in i ett slutet utrymme kan jag tro men det kan man ju inte i en normal lägenhet.
Variant på samma mätn: Spann diam 25cm, rumstemp vatten, 41% RH innan test, mätaren på nät 23cm ovanför vattenytan, 9cm ovanför spannen. Efter 6 min ökat 1%-enhet., samma efter 12min. Nedsänkt 9cm i spannen så att 7cm från ytan: efter 2 min 46% dvs +5%-enh, 5 min 45%, pendlar mellan 45 och 46, 10 min 45%. Slutsats: Behövs rejäl vattenyta, och/eller uppvärning, och fukten avtar snabbt med avståndet. Man kan ju öka värme och yta men om man ska ha ventilation alls så kommer mycket vatten att gå åt.
Typiskt 500L akvarium har vattenyta 12,6x5,5= 70cm2 att jämföra med min degskål 3,8cm2 dvs 18 ggr mindre och min spann som har 14 ggr mindre yta. Samt att de nog har en lampa som värmer lite. Mitt experiment gällde mer lokal fuktökning, siffran för akvariet gäller vattenvolym per timme dvs idén att ha en lokal liten vattenyta vid varje växt är inte bra men idén att ha en stor vattenyta i området kan funka hyfsat, OM man inte har någon ventilation.
Mätning dunstning från växt
Ställde fuktmätaren på min Kentiapalms kruka. Vattnad för ett par dagar sen. Resultat: Ingen ökning alls av luftfuktigheten. Provade även sätta den i fönsterkarm alldeles intill en stor plym, samma. Och det handlar ju om en palm som vattnas med kanske 1 liter vatten per vecka, det är inte mycket jämfört med en luftfuktare som tar kanske 4 liter per 12 timmar. I ett slutet rum med många växter kan det ge effekt kan jag tro men ventilation är ju nödvändigt. Man skulle kanske kunna ordna ventilation som cirkulerar luften via ett filter men det är ju ett projekt, och risk för mögel.
Jag provade även att mäta 2 timmar efter att den vattnats. 43% RH innan test. Efter 15 minuter hade inget hänt i fönsterkarm intill plym. Då satte jag mätaren på krukans kant. Efter 15 minuter var den 45%. Men detta tyder ju snarare på att det är jorden som avgett vattnet väl? I vilket fall som helst är det väldigt lite fukt under kort tid och bara alldeles vid växten.
Mätinstrument jag använt, billigt men enligt andra hyfsat noggrant och eftersom jag bara gjort relativa mätingar borde det duga fint.
Hur mycket bättre verkan skulle jag få på vintern?
Metoderna är effektivare på vintern när där är en lägre luftfuktighet. Det här avsnittet är ganska teoretiskt men om jag inte vill vänta till vintern med att mäta hur det är då så får jag ju försöka förutsäga det genom att räkna. Baserat på info här.
Avdunstning (kg/h) = (25 + 19*v)*A*(xs-x) där v = lufthastigheten, A = vattenyta, x är vikt hos vatten i luft dividerat med vikt hos luften, xs är samma sak när luften är mättad på vatten (vid samma temp som vid ytan), vid 25C är denna 0,02. x beror av luftfuktigheten och läses av i ett Mollier-diagram, om jag förstår diagrammet rätt så är x vid 25grC: 0,012 vid 62% RH, 0,01 vid 51% RH, 0,006 vid 30% RH, 0,004 vid 21% RH och 0,002 vid 10% RH. Om vi antar att v är mycket mindre än 0,2 m/s så kan vi försumma den och får då vid 25grC: Avdunstn (kg/h) = 25*A*(0,2-x). Om vi räknar ut detta vid olika värden på luftfuktigheten får vi:
- vattenytan gånger 0,2 vid 62% RH
- vattenytan gånger 0,25 vid 51% RH
- vattenytan gånger 0,35 vid 30% RH
- vattenytan gånger 0,4 vid 21% RH
- vattenytan gånger 0,45 vid 10% RH
Tabellen visar att vid 40-50% RH (som vid mina mätningar) fås mellan ca 0,25*A och 0,3*A, och en vinterdag med -10grC ute och ca 10% RH fås ca 0,45*A dvs mellan ca en faktor 1,5 och 1,8 mer.
Eller i ord: Även en rejält kall vinterdag kan man inte räkna med att luftfuktningen är mer än upp till ca dubbelt så effektiv som i mina mätningar i rumstemp ovan. Och det är ju alldeles för lite.
Det bästa av de dåliga alternativen
Jag kan inte se några bra metoder. Min slutsats är alltså att det inte egentligen är lönt att försöka höja luftfuktigheten. Och att man kan sluta ha dåligt samvete för att man ser olika metoder föreslås här o var.
Om man ändå vill göra en ansträngning så tror jag de bästa halvbra metoder jag kan föreställa mig är antingen att använda en luftfuktare eller vattenbalja med ventilation avstängd t ex 23½ timme sen vädra rejält ½ timme (vet inte om det räcker för att vädra ut mögel m m) och då inte ha som ambition att växten ska trivas helt utan att det får räcka med en viss förbättring, kanske bara när värmen är på i bostaden (viktigare ju kallare det är ute). Eller att envist spraya vatten på bladen manuellt ofta (om nu detta möjligen har en positiv effekt som inte bara beror på luftfuktigheten utan även på att bladen faktiskt är blöta en stor del av tiden).
Eller kanske skulle man ändå försöka konstruera en automatisk vattensprayare som inte sprayar så otroligt ofta: Kanske med 1-2 timmars mellanrum, ej kväll efter sol, ej vid direkt solsken, kanske med en lite längre paus ibland så att bakterier hinner torka ut, och som på nåt sätt siktar exakt på bladen. Det kanske inte skulle bli så himla mkt vatten som går åt. Fast jag har inte läst om någon som visat att sprayning är så nyttigt som jag då hoppas.
Ett tredje alternativ kan vara att flytta fuktkrävande växter till ett speciellt rum. Men om man ska flytta växter utomhus på sommaren och tilll växthus på vintern får man ju nästan aldrig ha dem i bostaden.. och är inte så lätt gjort i en lägenhet.