Hejsan ja har hört att Perlit skall ta bort mossa från gräsmattan stämmer detta? att man strö på massa perlit över gräsmattan ett par ggr så skall man "kväva" mossa? någon som vet något om de?
kerstin z5-6
20-04-2014, 11:29
Aldrig hört, om inte annat blir det hutlöst dyrt.Göd gräsmattan i stället så gynnas gräset mer än mossan.
Strö ut järnsulfat på gräsmattan och kratta bort den efter någon vecka eller köp gödning som innehåller järnsulfat. Precis som Kerstin påpekade är det viktigaste att ge gräsmattan gödning så att mossan inte trivs. En del vill inte använda järnsulftat p g a miljön vilket är omtvistat men jag är inte så rädd för det. Du väljer vad du tror blir bäst. På våren är det en bra idé att kalka också.
Huggorm
20-04-2014, 11:47
En annan bra sak är att inte hela tiden klippa gräsmattan och köra undan klippet. Då stjäl man hela tiden näring från jorden och då klarar inte gräset hävda sig mot mossan. Bättre med en gräsklippare som finfördelar klippet och lägger tillbaka det. Annars är det som sagt gödsling och kalkning som gäller i de flesta fall.
Ja så gör jag jag har en liten flymo svävare som jag klipper med och låter gräset ligga kvar. Jag kom på efter ett antal år att om jag sådde gräs med "golfbanefrö" så växer gräset långsamt och är torktåligt dessutom.
Hej mazer2, det finns ett medel jag hittat som jag tycker är bra mot mossa. Mkt billigare än ex Mossa GTI. Finns på
grandesco.se, både bra gräsgödning och mossbekämpning. Värt att prova helt klart! Jag är väldigt nöjd i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.