Mattias_Göteborg
13-04-2014, 18:03
Hej! Jag gjorde en fusk variant! Jag satte ner 1 cm avskuren rot från salladslök inköpt från matbutik. Dom har tagit sig väldigt fint på 1 månad och växt ca 10-15 cm. Det ser dock ut som dom har fått blomanlag.
1: Är det som flera andra grönsaker och kryddor att det inte smakar gott när det blommar?
2: Kan den bli lika fin och god i smaken som frösådd salladslök ?
3: Man skördar ju salladslök genom att rycka upp hela växten ur jorden. Varför skär man bara inte av den vid jordytan om den kommer tillbaka så fint ?
Piccante
13-04-2014, 19:12
Problemet med att skära v lök är just att roten är ju lika gammal även om du skär av toppen och efter att de bildat en knöl så brukar de gå i blom.
Mattias_Göteborg
13-04-2014, 20:07
Men är dom inte goda att äta när dom går i blom?
Jag försökte med salladslök för några år sen, men de blev bara små och klena, nu odlar jag piplök istället.
Salladslök är en mer förädlad variant av piplök. Båda är perenna, men salladslöken överlever inte alltid svensk vinter. Därför drar man ofta upp den och äter även löken på hösten (år1). Piplöken är dock mer härdig och övervintrar glatt. På våren skjuter den sen upp massa blad som jag knipsar av och äter. Frammåt sommaren minskar bladproduktionen när den skickar upp en grönvit blommboll i toppen, men jag har inte märkt att den smakar illa för det. Efter blomningen börjar bladproduktionen igen, och då skördar jag vidare. Löken låter jag sitta kvar i jorden året runt. År 1 är piplöken ofta liten och klen, som gräslök, och det är inte så mycket att skörda. Men från och med våren år 2 är bladen centimetertjocka och 30-40cm långa och den blommar.
Salladslök fungerar på samma sätt, med undantaget för att det är stor risk att den dör under vintern. Så självklart kan du plocka bladen på din övervintrade piplök.
Eller odla piplök istället, jag har frön om du vill ha.
Mattias_Göteborg
15-04-2014, 18:18
Då kanske det kan smaka gott iallafall. Piplök låter ju onekligen intressant. Hur kul som helst att den kan övervintra i trädgården. Är det till salu eller bortskänkes?
Ingrid Zon3
15-04-2014, 21:18
CITAT (Scout @ 15-04-2014, 10:23)

Eller odla piplök istället, jag har frön om du vill ha.
Ursäkta att jag bryter in, men jag är mycket intresserad av frön till piplök. Kan vi göra affär, Scout?
Ni kan få lite frön om ni vill ha. Skicka ett frankerat kuvert med din adress på så lägger jag i lite frön och lägger det på brevlådan åt dig. Ni har ett PM med min adress. Kul att fler vill odla perenna grönsaker.
Det finns ett antal perenna lökar av olika typer. Både stora och små, med olika härdighet. Själv odlar jag:
Piplöken har runda ihåliga blad och mild smak, bra rå i t.ex. potatissallad. Blommar och sätter frö.
Luftlök ser ut som piplök, men har starkare löksmak och blommar inte utan sätter sättlökar (~1cm) i toppen istället.
Kajplök har platta blad som en liten purjolök och används som purjolöksblast, sätter också små sättlökar (1-5mm) i toppen.
Perenna grönsaker är fantastiskt bra, jag har flera bäddar med bara ätliga perenner. Skördar från mars till november, alltid är det något som är skördeklart. Särskillt nu under våren är det inte så mycket annat som går att skörda.
Ingrid Zon3
16-04-2014, 21:50
Tack för det, kuvert är på väg!
Det skulle vara jättespännande att höra mer om dina ätbara perenner. Förutom kryddväxter sträcker sig min kunskap bara till rabarber och jordärtsskockor. En ny tråd kanske?
theseraphim
16-04-2014, 21:55
Odlar ju gräslök, kinesisk gräslök, kantlök plus att jag ha ett ställe i skogen där ramslöken frodas(frågade efter plantor tidigare, kanske onödigt;) och äter man middag hemma hos mig på sommaren så blir det mycket hemmodlat på tallriken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.