CITAT (Piccante @ 13-04-2014, 20:10)

Om ni vill anlägga köksträdgård så sätt potatisen i maj så ni hinner få färskpotatis.
Tack för tipset! Det jag funderar på med potatis är om det är värt att lägga tid på att odla - man brukar ju kunna hitta god och billig färskpotatis i affären och odlingen tar väl ganska mycket plats..? Men jag gissar att du inte är enig

CITAT (Hasse_h @ 14-04-2014, 10:37)

Varför inte sätta lite tomatplantor och jordgubbar/smultron i krukor som ni sedan tar med er när flyttar? Förutsätter att ni har möjlighet att ställa de ute innan dess förstås, balkong eller altan kanske?
Jag tycker annars man ska skynda långsamt med trädgården när man flyttar in, lär känna huset och trädgården, se vad som redan växer där, få koll på förutsättningarna med jordmån och fuktighet osv. Med det sagt så hade jag nog ändå försökt hitta en lämplig plats för några rabarber (som tar 1-2 år på sig innan man bör skörda), några vinbärsbuskar går alltid stoppa ner (enkelt att flytta på senare om de hamnar fel). Däremot grönsaker går bort om man inte hinner vattna och ogräsrensa. Finns det redan en odlingslott iordningställd så kanske lite potatis där, annars kan det ta lite tid att göra i ordning beroende på jordmån, ev. gräsmatta etc.
Sedan brukar gräsklippning, röjning och ogräsrensning ta lite tid i anspråk. Så om man är mitt uppe i flytten så räcker detta nog den första tiden.
Jo just det, om möjligt hör er för hur det är med älg och rådjur i området, de brukar vara pigga på allt nyplanterat. Om huset ligger där jag tror det gör så finns det gott om vilt i trakten (bor själv inte alltför långt därifrån). Man får planera därefter och se till man inte dukar upp ett lättillgängligt smörgåsbord av nyplanterade godsaker. Hägna gärna in med käppar, ståltråd/nät osv., då minskar risken för trädgårdsvandalism.
Tack för alla tips! Många kloka råd! Bra att veta om rådjur och älg - ska höra med grannarna! Vad är lämplig plats för rabarber i denna region då? (de är väl ganska lätta att få att trivas tänker jag mig..?
Att plantera på förhand och ta med lite krukor kan kanske bli svårt då vi för närvarande bor vid polcirkeln och därmed har både ganska andra växtförhållanden och en lite lång sträcka att flytta

CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-04-2014, 22:59)

Gör en liten kryddträdgård i bästa solläge och gärna nära köket. Man känner sig rik när man tar kökssaxen och går ut och hämtar en kryddbukett till matlagningen.
Du kan köpa kryddplantor på mataffären och plantera ut. Salvia, timjan, citronmeliss, gräslök, persilja, dragon, oregano... En pallkrage eller liknande kan räcka första året. Och rådjuren gillar inte kryddörter!
Rosmarin och basilika ska du inte ha på friland så tidigt men om du har en solig vägg kan du ha dem i krukor där och vara beredd att ta in dem kalla nätter.
Dill i kruka funkar inte att plantera ut för mig.
Ja - kryddträdgård längtar jag väldigt efter att få i ordning! Finns det någon fördel med att så från frön istället för att köpa plantor tycker du? Tror du att de skulle kunna klara sig på egen hand några veckor om vi planterar och sedan är borta ett tag?