Full version: Fråga ang. Spiera
Ingela.N.
Jag och mannen köpte ett antal buskar bland Lidls buskar i veckan.. Och då bla Spirea.. Men nu när jag sitter och ska anteckna upp info om dom ifa jag (eller mannen) skulle glömma haha så blir jag inte klok..

Min Spirea:
Blir 125 cm
[attachment=80771:Foto1222.jpg]

Mannens Spirea:
Heter Spiraea arguta
Blir 200 cm

Nu till min fråga.. Vad är skillnaden på dessa?? Är det samma eller??
IKS
Nej, de är inte samma sort. Jag kan inte riktigt se vilken sort du har, men gissar på Spiraea x vanhouttei (bukettspirea) eller kvastspirea (Spiraea chamaedryfolia). Den har vita blommor i klasar eller buketter som namnet antyder, växter relativt upprätt. Både bladverk och blomning skiljer sig ganska markant mot den andra brudspirean (S. arguta). Brudspirean har mycket mycket överhängande växtsätt med små och tätt sittande blad med vita blommor som sitter längs grenarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika slags spirea för att veta om det blir samma måste man veta det vetenskapliga namnet + sortnamnet på båda plantorna och du nämner bara det vetenskapliga namnet på en av dem. +Tyvärr stämmer inte alltid Lidls namnskyltar utan det kan vara ytterligare nån annan spirea.
Alexander-VG-zon3
Tycker bladen ser ut som Björkspirea (Spiraea betulifolia)
IKS
Den hade jag helt glömt bort, björkspirea är nog en bättre gissning.
Ingela.N.
Tack för alla svar.. Ska se om jag kan hjälpa er så att rätt namn kanske kan dyka upp.. smile.gif

Detta är min Spiraea
[attachment=80772:Foto1241.jpg]
[attachment=80773:Foto1223.jpg]

Och detta är mannens Spiraea
[attachment=80774:Foto1243.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon