Jarmo.T
14-04-2014, 08:48
Vi tänkte plantera en häck vid tomtgränsen som angränsar till en grusväg.
Det är en ganska stor nivåskillnad mot vägen och jag och min sambo kan inte komma överrens om häcken ska växa "uppe" vid vägen eller nere på gräsmattan. -se bild.
Är det någon som kan säga vilken placering som fungerar bäst?
Vi vet inte heller vilken häck som kan vara lämplig. Men den behöver vara lättskött, bra insyns skydd och helst inte giftig då vi har småbarn.
Huggorm
14-04-2014, 08:58
Uppe närmast vägen är det nog mer hårdpackat grus än jord så jag tror man måste en liten bit ifrån för att kunna plantera en häck. Lämplig sort kan vara thuja, även om den kan vara lite mörk och tråkig.
Har ni ork att klippa en gång om året så är gran väldigt fint.
Jarmo.T
14-04-2014, 11:27
Ja det är nog rätt hårt uppe vid vägen, o så blir det lite väl nära biltrafiken. Frågan är då om man ska plantera mitt i lutningen så häcken kan bre ut sig uppåt och neråt. ?.
Ligger jorden kvar när det är så brant?
Ja granhäck har vi varit inne på. Dom kan ju bli fina om dom får lite kärlek.
Thuja är ju som sagt lite tråkig.
Hasse_h
14-04-2014, 12:11
Avenbok? Växer snabbt på höjden, ger insynsskydd även på vintern då de bruna löven sitter kvar tills vårens nya gröna löv kommer. Inga giftiga bär eller dylikt. Klipps på höjden först när den nått önskad höjd, kan trimmas väldigt smal på bredden om man vill och den blir ändå tät och fin.
Jag hade planterat i nedre kanten på lutningen.
Zigurdsson
14-04-2014, 13:21
Sätt ingen thuja! Fult och känns 80-tal, dessutom knappast bra för det biologiska mångfalden. En ölanstok (förvisso låg växt är sommartid full av humlor och bin) Avenbok är då mycket bättre val än thuja. Finns en hel del buskar som är vintergröna också som humlor gillar. Lite tankar vart fall. Zigge
Jarmo.T
14-04-2014, 19:37
Tack för tipsen.
Avenbok är ny toppkandidat.
Verkar som att min sambo går vinnande ur striden om vart häcken ska planteras. :-) Dvs. Nertill på gräsmattan.
EvaKlemming
15-04-2014, 10:38
Hej.
Jag skulle sätta en vintergrön och ganska tät maffig häck så slipper ni se vägen och gruset och ogräset som lär växa på kvarvarande bit mot vägen. /eva
Gör en vall av ny jord längst ner i slänten och plantera häcken där så slipper ni gräva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.