Full version: Ny perennrabatt
anna.
Efter att ha flyttat lite buskar har jag en del hål som behöver fyllas, och jag tänkte satsa på en perennrabatt. Jag håller på för fullt att komponera växterna, med utgångspunkt från form, storlek, färg, blad, blomningstid osv, det är roligt men svårt! I och med att växterna är små när jag planterar dem, kommer det ju att vara hål mellan dem till en början. Ska man täcka de hålen med täckbark eller liknande, för att inte ogräset ska få så lätt att slå sig ner? Eller ska man låta jorden vara bar?
kerstin z5-6
Öppen jord är alltid bra att täcka , täckbark tar dock en del kväve från växtnäringen i jorden, gräsklipp tillför men ska inte läggas direkt emot plantorna.

Perenner växer rätt snabbt ihop och då minskar problemet.
anna.
Ok! Jag har en väldigt liten gräsplätt så det blir inte mycket klipp att lägga ut, men det kanske får gå med måttligt med täckbark emellan då. Tack!
Ingrid Zon3
Man kan sätta ettåringar mellan plantorna för att fylla ut första året. Lite tidigt att plantera såna ännu men om någon månad.

Jag satte bl.a. vit flitig lisa i en nyanlagd halvskuggig rabatt förra året och det funkade jättebra. Ser som mindre ödsligt ut tycker jag.
anna.
Vilket bra tips! Då kan jag härja loss på plantskolan om någon månad eller så, underbart. laugh.gif Jag som alltid brukar få tala till mig själv som till ett litet barn i en godisaffär ("nej den ska vi inte ha, sätt tillbaka den") när jag börjar plocka ner växt efter växt i korgen trots att jag bara skulle köpa trädgårdshandskar/jord/något annat tråkigt... wink.gif
kerstin z5-6
CITAT (anna. @ 15-04-2014, 17:31) *
Vilket bra tips! Då kan jag härja loss på plantskolan om någon månad eller så, underbart. laugh.gif Jag som alltid brukar få tala till mig själv som till ett litet barn i en godisaffär ("nej den ska vi inte ha, sätt tillbaka den") när jag börjar plocka ner växt efter växt i korgen trots att jag bara skulle köpa trädgårdshandskar/jord/något annat tråkigt... wink.gif

Passa då på och så lite perenner själv så du kan sätta 7, 11, 21 av samma sort utan ruinering smile.gif Det är oftast inte knepigare än att så ettåringar.
anna.
Jaa, tack för att du påpekade det Kerstin, det kan jag ju såklart göra. Rabatten är inte alls stor, men med tanke på vad plantorna kostar så springer det iväg fort. Jag återkommer snart med mina tankar om vad jag ska plantera för något, så får ni säga om jag gjort några tokigheter!
anna.
Här kommer en första skiss på min soliga söderrabatt, vad tror ni om detta? Några uppenbara galenheter? unsure.gif Det är sol i rabatten från ca 10 till 18, jag har lerjord men ska gräva ner ordentligt med planteringsjord innan jag planterar. Det är inte jätteblåsigt på platsen, men inte helt lä heller förstås (bor ju ändå i Göteborg tongue.gif).

http://uglyelephant.se/perennrabatt.jpg

Huset är rött, så jag har valt svala färger för att det inte ska bli hysteriskt i färgskalan. Undantaget är aklejan, som jag har frösått och inte riktigt vet vad det kommer bli för färg på. "Pastellakjela" heter den, så även om den inte är blå/lila/rosa så är den nog inte skrikig i färgen. Frågan är, kommer den att drunkna bakom jättevallmon? Vallmon blir 60cm hög och aklejan 70. Det är fönster längs med hela väggen, så jag kan inte ha jättehöga växter längst bak. Bolltisteln ska bli 100-120cm, vilket nog är max höjd.

Jag har försökt tänka att formen på växterna ska variera så att de inte ska smälta in i varandra helt och hållet när det inte blommar. Som ni ser är rabatten lite galen med rabarber mitt i, men jag har tänkt att om jag sätter mossflox närmast rabarbern, som är låg och hinner blomma innan rabarbern blir stor, kan det funka. Vad tror ni? Alternativet är att göra en matta av låga vårlökar där.

Till höger har jag försökt markera var krusbären "hänger över", alltså där det är bar jord och man kan plantera växter, men några krusbärsgrenar hänger över. Jag har också placerat ut trampstenar så att jag ska kunna kliva in i rabatten utan att trampa sönder allting.

Framför krusbären står ett rosträd (nån slags vresros tror jag - ljusrosa blommor), det är en hög stam (>1m) som man kan plantera tätt intill. Nära grannen till öster vill jag gärna ha växter som kväver ogräs, därför har jag valt att placera höstanemon och nävor där, som jag har förstått ska vara bra på att breda ut sig. Det kommer nämligen in kirskål från grannen som jag får rensa bort, morr... mad.gif Har nu satt ner en rotspärr längs större delen av staketet, hoppas det ska hjälpa.

Alla tankar, idéer och tips är välkomna!
addo
Mossfloxen vill ha sol hela sommaren så den kommer inte tycka om att bli skuggad av rabarblerblad , vårlökar passar bättre, du kan dessutom plantera vårlökar på hela ytan runt rabarberna.

Valmon och aklejan kommer se tråkiga ut på sensommaren så blanda ut dom partierna med någon senare växt till exempel rudbekia. Höstsilverax är också trevlig.

Sen kan du ha tidiga vårlökar i alla partier med sena växter också, annars kommer det vara väldigt tomt där på våren.

anna.
Ok! Vårlökar it is. yes.gif

Ska jag plantera aklejan/vallmon bland rudbeckian, alltså inte sätta aklejan i en grupp, vallmon i en grupp och rudbeckian i en tredje grupp, utan lite blandat så att rudbeckian täcker över där vallmon vissnar ner? Får inte både vallmo och akleja fröställningar som kan stå kvar länge?
addo
CITAT (anna. @ 17-04-2014, 13:47) *
Ok! Vårlökar it is. yes.gif

Ska jag plantera aklejan/vallmon bland rudbeckian, alltså inte sätta aklejan i en grupp, vallmon i en grupp och rudbeckian i en tredje grupp, utan lite blandat så att rudbeckian täcker över där vallmon vissnar ner? Får inte både vallmo och akleja fröställningar som kan stå kvar länge?

jo, men i alla fall aklejans är lite futtiga för att vara snygga på egen hand.

Du kan ju självlkart plantera dom grupper och se vad du tycker, smaken är ju som baken. Om du inte blir nöjd så är det lätt att flytta om i efterhand smile.gif
Eva i Skåne
Så spännande med din planering smile.gif
Du har rätt i att både akleja och vallmo har vackra fröställningar som kan sitta kvar länge. Vad gäller aklejan är det dock så att den kan fröså sig rejält om fröställningarna sitter kvar.
Sen är min erfarenhet att jättevallmon blir mycket högre än aklejan... men det kanske kan vara olika med olika sorter. Mina jättevallmo ligger förr uppåt metern och aklejorna på 40-50cm.
Jag är dock inte expert på detta med planering, har mest ett virrvarr, så rätta dig inte för mycket efter mig.
anna.
Ja det är mycket spännande. smile.gif

Nu har jag gjort en ny skiss utan mossflox och med lite omflyttning av akleja och vallmo - ifall storlekarna nu inte blir som jag trodde + att rudbeckian kommer upp i bakkant och tar över när aklejan blommat färdigt.

http://uglyelephant.se/perennrabatt2.jpg
anna.
Och en tredje variant...

http://uglyelephant.se/perennrabatt3.jpg

Upptäckte silverastilben och blev lite kär, men nu kanske det är på gränsen till rörigt?
addo
Jag gillar när det är massor av olika växter, då finns det alltid något intressant att kolla påbiggrin.gif Jag tror verkligen inte det senaste förslaget blir rörigt.
anna.
Fint. smile.gif Jag har just upptäckt att Odlas shop har väldigt bra priser jämfört med Plantagen, men på perenna rötter då, inte plantor om jag förstod det rätt. Ska man bara peta ner de där rötterna i jorden, eller ska man driva upp dem i kruka först? Inne eller ute i så fall? unsure.gif

Tänkte förresten byta ut jättevallmon mot kransveronika (den får stå längst bak då förstås), tror det passar bättre med spiror intill rudbeckian och aklejan än vallmons bulliga form. Om det blir som jag tänkt mig blir det också ett litet eko av stormhattens form. Jag lånade en bok på biblioteket som heter Växtkomposition, och där fanns en bild på växter med spiror blandat med växter med horisontella blommor (tror det var röllika). Det var otroligt fint. Rudbeckian är ju lite horisontell (har aldrig sett en sådan här variant förut, den är lite galen men fin!), så jag hoppas det ska bli fint tillsammans med kransveronikan. Det här formtänkandet i komponerandet var verkligen min grej känner jag. smile.gif Astilbens fluff kommer förhoppningsvis kontrastera fint mot både höstanemon och stormhatt.
kerstin z5-6
Perenner har milda färger och blir sällan röriga, aven med flera olika sorter men, jag skulle definitivt gruppera dem i sorter om än i återkommande partier. Blandar man olika plantor en och en blir det lätt sillsallad" tom av perenner. Däremot är olika öar" av samma sort vacket.
Tycker jag altså ..
20d.jpg

anna.
Vilken underbar bild Kerstin. wub.gif Om jag planterar tre och tre (som minst), då borde det väl inte bli rörigt eller?
kerstin z5-6
Precis så gör jag med- 3, 5 eller tom 7 av samma ,ibland kan en sådan grupp återkomma om det är en lång rabatt:)
addo
Kransveronika är en jätte trevlig växt, du kommer nog bli nöjd.
anna.
Stort tack alla för hjälpen! Nu har jag beställt rötter på Odla och spanar på de som saknades där på andra ställen. Kommer nog bli bra detta. smile.gif

thanks.gif
kerstin z5-6
Och sen börjar du så lite egna perenner med, köper du nu från Odla ger de frö och många är lätta att föröka på så vis.Sen kan du vara med i fröbibban här i avdelning frösådd och då får du ännu fler sorter smile.gif Gratis:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon