Full version: Gurka
Minni
Jag är en verklig nybörjare på det här med att odla. Kom på först i fjol att jag faktiskt gillar det. I fjol var det enkla saker såsom potatis, morötter, lök och kryddor i pallkragar och så några köpta tomatplantor mot södervägg. I år har jag förkultiverat ett gäng olika tomatsorter, melon samt gurka. Min fråga nu (min första på det här forumet) är: hur länge klarar sig gurka inomhus?

Jag sådde gurkfröna i mitten av mars och de har vuxit väldigt snabbt. Tror mig ana att det kommer gurkämnen redan, vid de tre första bladvecken.

Det är visserligen en tidig vår, men fortfarande inte så varma nätter. Jag ska bygga ett enkelt växthus som jag hittade på Gör det själv, men även om jag skulle snickra ihop det nu i veckan så är det vad jag har förstått alldeles för kallt för att sätta ut gurkorna. De står nu i stora krukor i soliga fönster. Jag har läst att gurka inte trivs att planteras om, utan i stället snabbt ska planteras ner i stor kruka, minst 20 liter, så det har jag gjort (eller ja, jag har planterat dem i 20-liters plastbackar från Biltema för de var ju betydligt billigare än att köpa stor ytterkrukor och mer yteffektivt eftersom de är fyrkantiga).
johanr
Det är bättre du har kvar dem inne om du har plats än sätta ut för tidigt. Risken vid för kallt, ca 8-10 grader, är att de stannar i växten eller i värsta fall får röta. Ett alternativ kan ju vara att sätta ut en kupévärmare/värmefläkt på timer/termostat i ditt nybyggda växthus så får de ljuset och fuktigare klimat men blir inte för kalla.
Minni
Inga problem att få plats inne, jag har bra fönster där de kan stå. Men kan gurkplantorna må dåligt av att stå inomhus för länge?

En fundering jag har är att kanske sätta ut dem lite under varma dagar (ska ju komma några sådana nu) för att det ska få känna på lite uteklimat, men sätta in dem under nätterna (alternativt ordna med värmefläkt - vi har nog en liten byggfläkt stående någonstans i någon gömma - i växthuset).
rosita
CITAT (Minni @ 16-04-2014, 10:36) *
Inga problem att få plats inne, jag har bra fönster där de kan stå. Men kan gurkplantorna må dåligt av att stå inomhus för länge?

En fundering jag har är att kanske sätta ut dem lite under varma dagar (ska ju komma några sådana nu) för att det ska få känna på lite uteklimat, men sätta in dem under nätterna (alternativt ordna med värmefläkt - vi har nog en liten byggfläkt stående någonstans i någon gömma - i växthuset).

Jag har en bekant som ett år odlade gurkor inomhus i ett ljust fönster. Hon fick flera långa gurkor på varje planta.

Jag tror inte att plantorna blir glada av att flytta ut och in varje dag.
Minni
Tack för era svar! Då låter jag de stå inne så länge som möjligt, i våra soliga fönster. smile.gif
johanr
Jag skulle ha letat fram byggfläkten och låtit den stå ute i växthuset. I alla fall inom 1-2 veckor. Tänker själv sätta ut gurkväxterna då, men värmer på nätterna.
Minni
Jag hade tänkt börja bygga växthuset nu under påskhelgen, men än så länge har inget skett på den fronten. Nu är det inte ett särskilt komplicerat bygge, så det borde vara klart på ett par dagar. Så när det är klart kanske gurkorna får åka dit ut, med byggfläkten på och fiberduk över. Vi får se hur det går med det här. smile.gif
Minni
Växthusbygget påbörjat! biggrin.gif

Och gurkorna växer och växer. Är som en djungel i vardagsrummet här hemma. Men det är ju bara mysigt och inget som stör. Än så länge. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon