CharlotteF
Jag vill sätta ett svagväxande körsbärsträd på spaljé! Någon som gjort detta och vill dela med sig av tips? Vad ska man göra själva spaljén av? Hur gör man? Alla tips mottages tacksamt, gärna med bilder! :-D
Bassam
Hej

Ja du kan göra och på den är plantering kan vinna yta och ge träd mycket bra mijö som sol luft som frukt träd behöver för att ge bra frukt och leva bra, special i Sverige som vi ha dåligt väder.
H.Bassam
CharlotteF
Ingen som har tips på hur jag gör själva spaljén? :-) Funderar på att sätta ett päron spaljérat bredvid körsbäret!
IKS
Körsbär verkar vara ganska ovanligt att spaljéra, har hört talas om det men aldrig sett någon. Spaljén kan man väl använda lite olika material till, själv brukar jag använda rostigt armeringsjärn eller bygga någon träkonstruktion. Vid spaljéring av stenfrukter som körsbär brukar man inte binda ned grenarna lika kraftigt som hos äpple och päron, utan man låter spaljén växa mer solfjäderformat.
CharlotteF
Tack! :-D Ja solfjäder ja, tack! Anledningen till att jag tänkte spaljéra körsbär är att jag inte får plats med ett stort körsbär och att de svagväxande blir så taniga, tänkte att det kunde vara bra med en spaljé som stöd! Samt att det sparar plats. :-)

Hur mycket plats behöver 2 träd som spaljeras bredvid varandra tro?
IKS
Beror lite grann på hur starkväxande det är, men om du använder körsbär på Gisela 5 så kanske 3 meter? Om du tänker plantera päron bredvid på vanlig grundstam får du kanske räkna med 4-5 meter. Bor du i zon 1-2 eller har ett mycket varmt läge i zon 3 kan du försöka hitta päron ympat på kvitten, det är mycket svagväxande och ger frukt mycket tidigare än vanlig grundstam.
Mia i trädgården
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33056...077_33056_1.pdf

Detta kanske kan vara till hjälp :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon