vickeva
16-04-2014, 15:10
Hej på er!
Längesedan jag var här nu. Har hunnit med att köpa en gård och med den en massa växter som jag inte har en aning om vad det är. Kommer kanske att behöva en del hjälp. Vi börjar med denna. Någon som känner igen den? Den är ca 40 cm hög redan.[attachment=80802:vadf_rv_xt.jpg]
Lena i Torslanda
16-04-2014, 15:21
Jag tycker det ser ut som svart nysrot, Veratrum nigrum.
vickeva
16-04-2014, 16:45
Ja, precis så ser de ju ut. Tack ska du ha!
Eva i Skåne
16-04-2014, 17:33
Kul att se dig här igen Vickeva
vickeva
16-04-2014, 19:43
Tack, Eva ♡
Monarda
17-04-2014, 19:07
Vilken läcker växt. Kan den gå i zon 4?
vickeva
17-04-2014, 19:19
Oj. Verkligen ingen aning..
kerstin z5-6
17-04-2014, 23:49
[attachment=80812:207744_724816.jpg]Inga problem den är härdig i zon 6-7.. detta är blommningen
Anna-Karin Lundberg
18-04-2014, 05:38
Jag blir ibland lite trött på varningar om giftiga växter, för ofta är växterna inte så giftiga att man behöver varna för dem, men med just den här tror jag att man kanske bör varna. När man söker om giftighet står att den är mycket giftig, även saften om man får den på händerna.
Jag tycker den är jättevacker och tilltalas både av bladen och av blomstängeln, men tackade nej till att ta skott hos en trädgårdsvän efter att jag läst på lite. Nån här som vet HUR giftig den är egentligen? Jag kan låta bli att äta av den och att bryta blad, men jag vill inte ha handskar för att kunna rensa ogräs runt den och eftersom min trädgård är lite vild och rufsig springer hundarna ibland på växterna, hundarna får inte skadas av det.
Kerstin, din bild är ju såå läcker, visst blir stängeln upp över metern hög?
kerstin z5-6
18-04-2014, 08:49
Tror faran om dess giftighet är betydligt överdriven -jag har mer hanskarna på marken än på händerna i trädgården.
Ja den blir minst 1 meter här som fullvuxen.I sydligare zon 2 m och den blommar juli augusti när mycket annat slutat.
Dessutom har den stått här ett bra tag nu, med både katter och hundar på gården som det aldrig hänt något med.
Ska den flyttas-vilket den inte gillar så mycket-eller om man får för sig att bryta av stammarna kan mjölksaften förstås ge skador på huden om man inte har handskar. Men det kan ju den i folks ögon så oskyldiga krukväxten Prickblad" göra med...
Jag har den här på Småländska höglandet (zon3-4?) och den växer och sprider sig i lagom takt. Väldigt fin växt.
Jag var inte medveten om dess giftighet, men varken mina katter eller stundtals frispringande kaniner eller, för den delen, jag själv har tagit någon skada. Även om jag är nojig över djuren så tycks de undvika fingerborgsblommor och stormhattar också. Har man frispringande djur på landsbygden måste man nästan lita på att de gör det, för även i naturen finns ju liljekonvaljer och flugsvamp.
Anna-Karin Lundberg
19-04-2014, 05:51
Aha, det där lät ju bra! Man kanske skulle prova med en ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.