CITAT (casaourika @ 25-06-2014, 13:06)

Hej, är det någon som vet råd?
jag har en friväxande hibiscus i mitt hus i Spanien. Den har inga blad. Jag trodde att det var för att personerna som hade fastigheten innan inte hade tagit hand om den, vattnat och så, men den har nu fortfarande knappt några blad. Någon som har tips om vad det beror på?
Ni ser blomman längst upp till vänster i länken nedan.
http://casaourika.wordpress.com/2014/06/25...ska-gatuhunden///Ulrika
Kan ju vara att den fattas näring och vatten, men kan kanske också vara att den inte riktigt kommit igång efter vintern. Kanske är det på gränsen för att trivas i klimatet, lite för kyliga vintrar och för torra somrar, som gör att den överlever och blommar men inte riktigt växer sig vital. Hibiskus kommer från tropiska och subtropiska områden i södra Asien. Hur är klimatet där i den delen av Spanien ?
Övervintrar man sin hibiskus i sverige i kruka svalt på vinter, så händer det att den tappar blad. Den ska egentligen INTE tappa blad för det är en städsegrön buske. Men kyla och torka gör att den tappar för att överleva och lägga energi på annat.
Vill man testa en stryktålig hibiskus art så är hibiscus syriacus mer tork och köldtålig än vanlig och klarar sig nog i hela Spanien.