myraan
Hejhej!

Har ett irriterande problem med min rosa sinensis hibiskus.
Jag vill ta frön ifrån den, men det går inte, för att frökapslarna (heter det så?) gulnar och faller av. Jag undrar varför det blir så? Jag ser till så att den alltid är lagom fuktig och inte står i vatten. Den får mycket sol och mår bra i övrigt.
Bredvid den har jag en annan hibiskus, som det står "hibiscus adonicus" på, enligt mina ögon är den likadan, men har gula och lite mindre blommor, men den har inga problem med frönen.
Någon som vet varför det blir så?
catlady
I min erfarenhet är det svårt att ta frön från hibiscus. Jag har tre stycken sedan flera år tillbaka och jag har aldrig sett ett frö (trots massor med blommor i olika färger).
myraan
Usch så tråkigt att det är så svårt då.. Jag som så gärna ville ta upp egna rosa!
Min andra gula hibiskus frökapslar ser i alla fall fortfarande fina och stora ut. När kan man ta frönen? Ska kapslarna öppna sig själv? Behöver frönen torka innan man planterar dem? Nu håller jag tummarna, haha..
casaourika
Hej, är det någon som vet råd?

jag har en friväxande hibiscus i mitt hus i Spanien. Den har inga blad. Jag trodde att det var för att personerna som hade fastigheten innan inte hade tagit hand om den, vattnat och så, men den har nu fortfarande knappt några blad. Någon som har tips om vad det beror på?

Ni ser blomman längst upp till vänster i länken nedan.

http://casaourika.wordpress.com/2014/06/25...ska-gatuhunden/

//Ulrika
Alexander-VG-zon3
CITAT (myraan @ 16-04-2014, 19:08) *
Hejhej!

Har ett irriterande problem med min rosa sinensis hibiskus.
Jag vill ta frön ifrån den, men det går inte, för att frökapslarna (heter det så?) gulnar och faller av. Jag undrar varför det blir så?

Har dom blivit pollinerade ? (befruktade) för om inte så trillar dom ju av utan att fortsätta att utvecklas, för några år sen när jag tog frön av mina så korspollinerade jag alltid blommorna själv och fick frön.
Alexander-VG-zon3
CITAT (casaourika @ 25-06-2014, 13:06) *
Hej, är det någon som vet råd?

jag har en friväxande hibiscus i mitt hus i Spanien. Den har inga blad. Jag trodde att det var för att personerna som hade fastigheten innan inte hade tagit hand om den, vattnat och så, men den har nu fortfarande knappt några blad. Någon som har tips om vad det beror på?

Ni ser blomman längst upp till vänster i länken nedan.

http://casaourika.wordpress.com/2014/06/25...ska-gatuhunden/

//Ulrika

Kan ju vara att den fattas näring och vatten, men kan kanske också vara att den inte riktigt kommit igång efter vintern. Kanske är det på gränsen för att trivas i klimatet, lite för kyliga vintrar och för torra somrar, som gör att den överlever och blommar men inte riktigt växer sig vital. Hibiskus kommer från tropiska och subtropiska områden i södra Asien. Hur är klimatet där i den delen av Spanien ?

Övervintrar man sin hibiskus i sverige i kruka svalt på vinter, så händer det att den tappar blad. Den ska egentligen INTE tappa blad för det är en städsegrön buske. Men kyla och torka gör att den tappar för att överleva och lägga energi på annat.

Vill man testa en stryktålig hibiskus art så är hibiscus syriacus mer tork och köldtålig än vanlig och klarar sig nog i hela Spanien.
Stella_
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-06-2014, 16:44) *
Har dom blivit pollinerade ? (befruktade) för om inte så trillar dom ju av utan att fortsätta att utvecklas, för några år sen när jag tog frön av mina så korspollinerade jag alltid blommorna själv och fick frön.

Ett tips är att klippa av pollenstänglarna och spara dem i frysen. På så vis kan man korsa vilka hibbar man vill utan att behöva tajma blomningarna. (men då får man bara frön på den som inte är avklippt förstås smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon