baljväxt
16-04-2014, 18:24
Nu har jag lite olika kålsorter (grönkål, vitkål, blomkål, broccoli, svartkål) som behöver omskolas. De har skjutit på höjden och jag undrar således om det går att stabilisera plantorna genom att plantera om dem så att jordytan når upp längre upp på stammen, som man kan göra med tomat och chili? Eller är de känsliga som gurkor?
Och så en fråga som inte har med kål att göra:
Hur många veckor innan planerad utplantering brukar ni så ärtor och bönor? Ska även så direkt på friland, men vill att en omgång bönor och ärtor ska få lite försprång. Men inte hur långt försprång som helst..
*Stintan*
18-04-2014, 21:19
Nu vet jag inte var du bor själv bor jag i mälardalen zon 2-3
1. Jag har aldrig omskolat mina kålplantor men måste du absolut göra det så fungerar dom inte som tomater men är heller inte lika ömtåliga som gurkor. Har dom rännt iväg har dom fått för lite ljus och är nog lite för tidigt sådda. Här är det säkert 1½ månad kvar till utplanteringsdax.
2. Ärtor och bönor har jag heller aldrig försått, bara lagt fröna i blöt ett dygn innan direktsådd. Både ärtor (beroende på sort) och bönor kräver lite varmare jord och får alltså inte sås för tidigt. Sockerärtor däremot kan man direktså tidigt. Täck gärna sådderna me fiberväv så inte fåglarna knipsar av dom små plantorna när dom grott. Tveksamt om man tjänar så mycket på att förså.