Baccatum
Håller på att bygga ett litet hydroponiskt system för att odla chilepeppar.

Förutsättningarna är usla, eftersom min terass har skugga från 14-tiden, men jag ska köra med extra belysning och se hur det går.

Så här långt:

Skiss

Det befintliga staketet måste rivas och ersättas med en bättre vägg för växthuset (som inte har någon baksida). Kommer isolera med cellplast och sätta trall på stommens golv och tak.
Det jag tänkt mig är ett ebb och flod-system, som pumpar upp vatnnet från en låda under växtbädden.

stomme:
Golvstommen ihopskruvad med 70x45-reglar. Tjärpapp i botten. Justerat lutningen.

Staketet avsågat.
70x70-stolpar för väggen.
Cellplast i golvstommen.

Stomme klar, tjärpapp baksida, reglat

Isolering, cellplast
Trall lagt på golvet

Vägg av tryckimpregnerad trall.
Växthus-platsen klar.

Växthus monterat.

---------------
Baccatum
För inloppet:
De vanliga ebb-o-flodkopplingarna tycker jag blir lite för höga. Jag vill att allt vatten ska kunna rinna tillbaka ner via pumpen igen. Därför kommer jag sätta inloppshålet på en skiva en nivå lägre än lådan, plus att jag använder en genomföringsnippel från Clas Ohlson, så att jag kan göra ett eget filter istället för de färdiga man kan köpa från tex hydrogarden. De är inte tillräckligt finmaskiga tycker jag.

Filter från strålsamlare passar exakt i genomföringsnippel från Clas Ohlson.

Vattentanken,
Min växtbädd är 122.6x35.6cm och jag planerar ha lecakulor upp till ca 12cm höjd.
Det ger en volym på 52,4 liter lecakulor. Vattnet kommer dock bara fylla upp till höjden 7,6cm, eftersom utrinningsröret sitter på den höjden. Det blir 33.2 Liter. Lecakulorna förflyttar ca 60-70% av vattnet. Räknar på 60%.
40% av 33.2 liter är drygt 13 liter, vilket är allt jag behöver alltså.
Jag kommer nog köra på 20-25 liter näringslösning för att få mindre fluktuationer i ph och näringskoncentration..
27 liters-backen från Clas Ohlson räcker och blir över.

Prylar

Utloppet, vanlig 19mm ebb-o-flodkoppling, med 76mm förlängning. Borde vara lagom nivå för en 15cm hög växtlåda.
Hål borrat med hålsåg, 35mm

Inloppet behöver 25mm-hål. Har ingen sådan hålsåg. 29mm duger.

Hålet ner till undre plattan , 44mm.
En slasksil passar bra för att skydda inloppet från grus från lecakulorna jag hade tänkt fylla lådan med.

Å andra sidan passar ena halvan av en te-sil perfekt i 44mm-hålet. Kanske kör på det istället. Har inte bestämt än....

Hasse_h
Åh, intressant! Prenumererar självfallet på detta och ser fram emot fortsättningen.
Baccatum
Tack smile.gif
Här lite fortsättning:

Testar nippeln i undre plattan

Delarna till lådan, som ska vara 125x38x15 cm. Precis så att det får plats på längden i mitt lilla växthus.
Snickeriplywood, 12mm

Undre plattan limmad och fastskruvad

Baccatum
Lådan ihopskruvad och limmad med trälim.

Gjort utrymme för kopplingar i trekantslisterna

Måttat ut bitar av glasfiberväv för att stärka lådan och täppa igen glipor

Trekantslister ingjutna i epoxi och fastdragna med skruv. Hela lådan rollad med epoxi.

Glasfiberväven pålagd, mer epoxi

Borde göra allt helt vattentätt. Ett lager till imorgon.

Kan inte lägga upp mer bilder i tråden förrän någon har svarat igen.
Så säg "koko" eller nåt....
Hasse_h
Spännande!
Baccatum
Medan epoxyn härdar förbereder jag vattenkopplingarna.

Pumpen på plats i vattentanken. En bit trädgårdsslang på...

Som går upp via 19mm-hål i locket till 13-19-mm-övergång, och sen till övergångsnippeln.

Utloppet från växtbädden åker ner i 19mm-hål i lådan via 19mm-slang och vinklar.

..från ebb-o-flodkoppling 19mm...

Två digitala kopplingsur (stänksäkra). Ett för pumpen och ett för belysningen.
Baccatum
Lådan på plats

Inloppet ovanifrån

utloppet ovanifrån

utloppet med filter

Näringstanken med in- och utlopp

Utloppet underifrån
Baccatum
Test med 25 liter vatten uppumpat. Inga läckor.

Baccatum
Reflekterande duk uppsatt på väggen.
Pallat upp växtlådan en aning i ena änden så att allt vatten rinner tillbaka genom pumpen när den stängs av.

Termometer/Hydrometer.....

Lite för kallt att plantera ut ännu.....

Under tiden, test av systemet: (Youtube)
addo
Så ska det se ut! Vad har du tänkt ha för substrat till växterna?
Bassam
Hej
Jag läste att Japaner f§rs§ka hämta mera sol till sina trädgård på att hänga spegel på ägg, som Norge, de ska genom spegel solen till by som å lite solen tid förut.
Obs
Du är duktig och tycker om jag titta på din objekt närmare.
H.Bassam
Baccatum
CITAT (addo @ 24-04-2014, 09:10) *
Så ska det se ut! Vad har du tänkt ha för substrat till växterna?

Tackar! Tänkte köra med GHE flora gro, Bloom, micro

CITAT (Bassam @ 24-04-2014, 09:36) *
Hej
Jag läste att Japaner f§rs§ka hämta mera sol till sina trädgård på att hänga spegel på ägg, som Norge, de ska genom spegel solen till by som å lite solen tid förut.
Obs
Du är duktig och tycker om jag titta på din objekt närmare.
H.Bassam

Tack Bassam! :-)
addo
Ah, jag tänkte alltså på vad du ska ha rötterna i för substrat, stenull, leca?
Baccatum
CITAT (addo @ 24-04-2014, 10:26) *
Ah, jag tänkte alltså på vad du ska ha rötterna i för substrat, stenull, leca?

Aha. Leca tänkte jag.
Niklas-73-
Ser riktigt fint ut, ska bli spännande att följa odlingen.
addo
Om jag var du skulle jag testa eldorado kattsand eller coop kattströ, dom består av korn av bränd lera och är helt ofarliga. Jag och många andra har haft don i akvarium och odlat massor i dom. Jag har däremot inte använt den i hydroponisk odling, men jag tycker den verkar perfekt för ändamålet. När jag vattnar mina suckulenta växter som växer i ren kattsand doppar jag helt enkelt hela krukan i vatten och låter den sedan rinna av.

Det är billigt och finns på mataffären.
Baccatum
CITAT (addo @ 25-04-2014, 15:18) *
Om jag var du skulle jag testa eldorado kattsand eller coop kattströ, dom består av korn av bränd lera och är helt ofarliga. Jag och många andra har haft don i akvarium och odlat massor i dom. Jag har däremot inte använt den i hydroponisk odling, men jag tycker den verkar perfekt för ändamålet. När jag vattnar mina suckulenta växter som växer i ren kattsand doppar jag helt enkelt hela krukan i vatten och låter den sedan rinna av.

Det är billigt och finns på mataffären.

Intressant. Jag har iofs redan köpt 90 liter lecakulor som är till för hydroponisk odling. :-).
Skulle kattsanden ha någon annan fördel förutom priset?
Baccatum
Under tiden växer plantorna upp i mitt lilla mini-system inomhus....

Efter 3 veckor:

addo
Kattsanden håller lite mer vatten i de enskilda kornet än leca, så du skulle antagligen kunna ha ett lite längre intervall mellan vattningarna. Men i stort så spelar det nog ingen roll vilket man använder.
Baccatum
Okej, frågan är hur dom påverkar PH-värdet? Mina Lecakulor är gjorda för hydroponisk odling och skall inte "läcka" upp PH-värdet. Annars låter kattsand som en bra grej.
Baccatum
Efter 4 veckor....

Har behövt klippa ner de högsta två gånger nu.....

addo
Kattsand påverkar inte ph-värdet, det är därför man använder det i akvarium.

Fin tillväxt smile.gif
Baccatum
Eftersom plantorna börjar bli för stora inomhus funderar jag på att sätta ut dom snart.
Därför har jag införskaffat frostvakt (termostat) med liten värmefläkt tillkopplad.
Ska hålla 15 grader under natten förhoppningsvis. Fläkten kan ställas om till att bara fläkta (utan värme) sen när det blir varmare.

addo
Det där blir perfekt! Det är många som enbart tänker temperatur och glömmer att växter vill ha luftcirkulation för att trivas optimalt. yes.gif
Baccatum
Plantorna utplanterade i växthuset. Lite trötta efter flytten men piggnar nog till sig.
En filt skyddar växthuset under soliga timmarna så här i början när plantorna är ovana.

I 20-liters-tanken:
Flora gro: 6 cl
Flora micro: 4 cl
Flora bloom: 1 cl
Blir runt 1.8 EC

Pumpen fyller lådan upp till avrinningsröret på 15 minuter, så timern är nu inställd på:
07:00-07:16
12:00-12:16
15:00-15:16
18:00-18:16
21:00-21:16

Värmefläkten håller runt 16 grader under de kalla timmarna.

Niklas-73-
Ser fint ut .
Baccatum
Det växer på bra.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon