Full version: Ampelillja
Wertikal
Hej.
Jag norpade några såna där småplantor som växer ut på små stänger från en ampelilja av en vän.
Har planterat om dom och skött dom väl och nu börjar mina plantor att skicka ut tjocka stänger från plantan som varvas av nya blad och nån slags blomliknanda knopp, inte alls lik moderplantan.
Dom här liksom söker sig uppåt medans moderplantans stänger va mer som små trådar som hänger ner.

Varför och vad är detta?

20140414_060816~01.jpg

Eva i Skåne
Jag gissar på att moderplantan var lite trött. Din har fått näringsrik jord och trivs ypperligt. Den kommer få små, men söta, blommor.
Jag tycker din ser ut som ett praktexemplar!
Wertikal
Nu har dom växt och blivit större! Och visst blev de som du sa, blommor och så, har bara en fundering vart kommer skotten som man brukar ta och stoppa ner i krukor? :-) kommer dom sen när blomningen är över?
Så här ser dom ut idag.

20140502_162445~01.jpg

20140502_162523~01.jpg

Eva i Skåne
Vilket bra foto av blommorna! Sötare än jag tänkt på eftersom man sällan går så nära och tittar.
Skotten kommer på samma stänglar som blommorna. Ha tålamod biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon