Ålgryte
På IKEA hittade jag en för mig ny växt - Platycodon. Den sas klara -5 grader och vara perenn. Nu ser jag via google att den på svenska kallas ballongblomma och är giftig!

Ballongblomma har jag i trädgården och det är inte samma som Platycodon. Den kallas visst också Praktklocka och fanns både i blått och vitt.

Hur vill den växa för att trivas? Är den snigelgodis?

Jag ser nu att man kan använda rötterna i matlagning och som medicin !? ohmy.gif Då kan den ju inte vara giftig...
kerstin z5-6
En av mina favvo finns i rosa blå och vit, Blommar lite senare än vanliga klockor, juli augusti.. inte svår att så väldigt vacker en förbisedd perenn.Tål de flesta lägen men sol gör den större och vackrare , behöver inte söderläge.Sniglar har jag ännu inget problem med här
Kallas ibland i Sverige ballongblomma pga knoppens utseende. En fantastisk perenn som rekommenderas.!!
Ålgryte
Tack Kerstin smiley_small_hug.gif
Men eftersom det är en utomhusblomma som säljs nu med knoppar och blommor, klarar den att planteras i rabatten redan?

Minusgrader hoppas jag vi slipper, och julivärmen dröjer, kan den klara sig ändå?
kerstin z5-6
CITAT (Ålgryte @ 18-04-2014, 01:43) *
Tack Kerstin smiley_small_hug.gif
Men eftersom det är en utomhusblomma som säljs nu med knoppar och blommor, klarar den att planteras i rabatten redan?

Minusgrader hoppas jag vi slipper, och julivärmen dröjer, kan den klara sig ändå?

Stod den inomhus ,varmt till , måste du avhärda den som allt annat. Den skadas inte av krukodling ett tag till heller, innan du planterar ut definitivt.

Namnförvirringen hör samman med det svenska namnet -Platycodon är en egen art alltså praktklockan. Japan , sibirien är hemländer.Minns nu att väldränerat är bättre för den än för blött.Lätt att så själv. Den vill inte delas efter etablering och inte heller flyttas,pålroten är känslig.

[attachment=80814:223880_427387.jpg]

Nicandra physalodes "ballongblomma" tillhör potatisväxterna , innehåller alkaloiden solanin (den är släkt med potatis) som har irriterande egenskaper som kan orsaka magbesvär
.

Dessa sammanblandningar är bland annat en av orsakerna till att jag föredrar de vetenskapliga växtnamnen.smile.gif
Ålgryte
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2014, 00:45) *
En av mina favvo finns i rosa blå och vit, Blommar lite senare än vanliga klockor, juli augusti.. inte svår att så väldigt vacker en förbisedd perenn.Tål de flesta lägen men sol gör den större och vackrare , behöver inte söderläge.Sniglar har jag ännu inget problem med här
Kallas ibland i Sverige ballongblomma pga knoppens utseende. En fantastisk perenn som rekommenderas.!!

Dina lovord har bidragit till att jag köpt flera Platycodon på Ikea... Så nu har jag både vita, blå och rosa whistling.gif

Men den jag hade planterat på kyrkogården åt sniglarna upp! Det är dock fortfarande liv i rötterna så den kommer kanske med ny kraft. Hittade också en snigel på plantorna som står på trappan devil.gif

Dock tycker jag blommorna inte har utmärkt sig ännu. Vill den ha mycket gödning?
kerstin z5-6
Det är en senblommare har de blommat?(Om ) är dessutom inte mycket år ett.Blir större o finare av mer gödning ja , men vill ha väldränerat.
De som säljs som krukväxt ser ofta bedrövligt ynkliga ut år ett.
Fjortispower
Hur höga och breda blir dina praktklockor Kerstin?
kerstin z5-6
Särskilt höga blir de inte kring 35 -40 cm ,men en planta blir efter några år en liten rund rugge med massor av stänglar 20 cm+ i omkrets.

edit stavfel
Ålgryte
Tack Kerstin för inspirerande info smiley_small_hug.gif

Jag hoppas att sniglarna låter bli mina Platycodon så att de får växa till sig. De är - som du så riktigt konstaterar - inte så praktklockiga i år...

Hur ser dina ut under höst-vinter? På krukan står att de klarar -5 - tror du att de kan stå kvar i en stor kruka under vintern i zon 3?
kerstin z5-6
Nej nej-plantera dem i jorden- väldränerat soligt läge. Under höst håller de på länge nästan till efter frost med nya blommor.I jord klarar de -28.. o nästan barfrost som vi haft i vinter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon