Cilla
Jag vattnade min 3-åriga rhododendron rejält i höstas och nu när tjälen gått ur marken men den slokar som om det vore -30 grader ute och verkar må sämre av bevattningen. Bladen krullar sig på längden men har inte svarta fläckar.

Är det viktigt att vattna med lite halvljummet vatten?
Varför blir busken sur av att jag vattnar?
Finns något att göra?
CallEva på Öland
Hej där!
Har inget egentligt svar men från mina "försök" i Skåneland har jag samma erfarenhet. Precis som om höstens bevattning inte kunde tillgodogöras...

unsure.gif

Calle på Ön som får ännu en frostnatt, den sista?
Hannele
CITAT (Cilla @ 13-04-2004, 21:05)
Är det viktigt att vattna med lite halvljummet vatten?

Själv vattnar jag mina rododendron endast augusti, när vårens knoppar bildas.
Vattning på våren är för sent... för blomningen.
Anders zon 1
Låter inte bra! Jag hade en R. 'Dora Amateis' i zon 4 (vilket den enligt alla uppgifter ska klara fint) som betedde sig precis som din. Den slokade bara mer och mer trots vattning tills den var död. Jag vet inte vad som hände, men har ett par teorier. Antingen fick den barksprängning under vintern vilket skadade ledningsvävnaden eller så blev den angripen av någon svampinfektion. Jag kollade aldrig hur barken såg ut när det begav sig utan "barksprängningsteorin" har jag kommit på senare så jag vet tyvärr inte om det var det som var orsaken.

Du kan ju kolla om din rhododendron fått barksprängning. Om så är fallet sägs det att man ska kunna behandla det genom att binda om barken, men jag har ingen erfarenhet av det själv och vet inte om det fungerar (du vet säkert mer om det än jag Cilla!).

Om det är en svampinfektion finns nog tyvärr inte mycket att göra.

I litet kallare klimat (zon 3-4 och uppåt) är det ganska vanligt att rhododendron kan sloka litet i fjolårsbladen långt fram på våren utan att det är någon fara, fast då brukar bladen inte sloka så mycket som du beskriver och så brukar det inte bli värre heller.

/Anders
Cilla
Tack alla tre!
OK, någon barkbidning blir det inte tal om, plantan är för ung, 3 eller 4 år i backen. Jag önskar rhododendron fanns som E-planta så att man iallafall fick kvalitet från början.

Inte orkar jag läsa på allt som rhododendron kan drabbas av heller. Brukar småsnacka lite med Rhododendronsällskapets medlemmar när jag står på trädgårdsmässan, och de är ena hejare på alla sjukdomar som drabbar rhododendrona.

Jag får göra som jag brukar: Plantera mer och fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon