Full version: Minigurka Iznik F1
Minni
Jag är nybörjare på det här med att odla så därför har jag några basala frågor, som gäller minigurkan Iznik.

Jag försöker förstå det här med att tjuva en planta, men tycker att det inte verkar helt självklart hur man ska gå tillväga.

En del säger att man ska ta bort samtliga sidoskott helt och hållet, andra att man beskär sidoskotten efter första bladet efter gurkämnet på sidoskottet. På någon frösida stod det att Iznik inte bör beskäras alls.

Kan någon månne hjälpa mig med hur jag ska bete mig? Till saken hör att mina gurkplantor, som jag planterade i mitten av mars, har vuxit så snabbt att jag redan nu ställs inför dessa frågor. Sidoskott frodas och jag börjar ana ett gäng blommor. Ska komma ihåg till nästa år att börja så lite senare, tror jag. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska binda upp plantorna i de system man använder vid komersiell odling så ja då tjuvar man annars får man inte tillräckligt med plats att komma in och skörda gurkorna. Ska du ha en friare odling med fri uppbindning mera för att få upp plantorna från marken alt ifall du odlar plantorna slingrande på marken så nej då behöver du inte tjuva. Du kommer få frukter oavsett ifall du tjuvar eller ej. Är du nybörjare så säger jag snöa inte in på överkursen satsa på att prova på odling av gurka första året innan du börjar krångla till det med avancerade uppbindningssystem och tillhörande tjuvningar.
Minni
Vad gäller uppbindning så tänkte jag mig mest att gurkorna ska få klättra upp längs med ett snöre som jag fäster i taket på växthuset. (Nu klättrar de på bambupinne inomhus.) De kommer inte få plats att slingra på marken. Att tjyva plantorna tycker jag inte egentligen verkar direkt komplicerat, det är bara att jag tycker att det finns lite olika bud kring hur och var man tjyvar. Jag vill ju att mina plantor ska må så bra som möjligt och bära rikligt med bra frukt, så då tänker jag att om tjyvning ska till så fixar jag det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon