Full version: Paprika planta
Arnc
Hej!

Jag sådde två paprika plantor i slutet på februari och det här är den som kommit längst. På bilden är den omplanterad sedan två veckor tillbaka och den står i en 14 cm kruka. Jag undrar dock om det redan är dags att plantera om igen eller om jag ska låta den växa sig lite större först?

Sen undrar jag om jag ska ta bort de nedersta bladen då de är väldigt nära jorden?

Bör jag blanda ned lecakulor i jorden vid nästa omplanteringstillfälle för att få bättre dränage?

Den står för tillfället i ett sydost fönster och får mycket sol. Därefter är det tänkt att den ska ut på en inglasad balkong som inte är isolerad. Vad bör jag tänka på när jag stället ut den på balkongen?
Piccante
Jag hade vänt på krukan och sett om det är mkt rötter i krukan. Fyller rotmassan upp hela krukan är det dags att ge den en större annars kan man vänta lite till.
Mattias_Göteborg
Den kommer ju snart bilda knopp. Jag tror det är bättre att plantera om innan. Tanken på att plantera om samma växt flera gånger som många lär ut verkar jobbigt och tidskrävande. Jag sår i en liten kruka och planterar om till 10 liter när det kommit ett par bladpar
Arnc
Så har paprikalantan växt till sig och är nu ca 60-70 cm hög med stora fina blad och väldigt många blomknoppar, varav vissa har redan börjat blomma. Dock verkar det som om att de vissnar redan efter två dagar och då undrar jag varför? Ska tilllägga att det är en minipaprika planta.

På den inglasade balkongen som de står på blir det ca 25 grader och inte direkt någon vind. Vad jag har märkt de senaste dagarna när det har varit så här varmt är att bladen slokar och känns ledsna. Kan det vara att det blir för varmt för växten eller går det att övervattna plantan?

När jag vattnar sticker jag ned hela fingret i jorden och känner om det fortfarande är fuktigt eller inte. Är det bra att låta paprikan torka ut helt mellan vattningarna?
Mr.Tomat
Har själv paprika på inglasad balkong, sådde den i början utav januari och har beskurit den lite. Har även tagit bort blommknoppar fram tills för några veckor sedan då jag ansåg den vara redo ^^

Angående vattning, så har jag märkt att när solen lyser på som starkast så blir plantan lite ledsen, men jorden är fortfarande fuktig så jag har bara låtit den vara, så återhämtar den sig när det börjar bli lite svalare fram på kvällen smile.gif

Har planterat min paprika i en stor självvattnande kruka och där trivs den mycket bra.

Har du hål i botten och vattnet rinner ut så är chansen för att övervattna den liten, om inte du har öst på 35 liter under en dag eller två wink.gif

Arnc
Ah, okej. För det är så min planta med gör. Att så fort det blir skugga igen och framförallt mot kvällen verkar den återhämta sig. Ja det är hål i botten och en uppsamlare under smile.gif Ska köpa bättre kruka nästa år om det fungerar att odla på balkongen. Är mitt första år som jag testar detta så ska bli spännande.

Hur vet du om din planta är "mogen" att börja bära frukt?
Arnc
Tänkte jag skulle visa hur plantorna ser ut nu när de växt till sig lite. Ser även ut som att jag har lyckats med att pollinera två utav blommorna så det blir frukt smile.gif
Ally
Ang blommor som bara ramla av... När blomman öppnar sig, knacka lätt på skaften av blomman för att pollinera den. Du kommer att se när den skakas att pollen ramlar ner lite. Samma som på blommor på tomat plantor.

Plantorna ser väldigt fina ut!!
Mr.Tomat
CITAT (Arnc @ 17-05-2014, 20:38) *
Hur vet du om din planta är "mogen" att börja bära frukt?

Det är jag som bestämmer det, när jag anser att plantan är tillräckligt stor och har etablerat sig i sin sista kruka (bra rotsystem och fina löv), då låter jag den börja bilder frukt smile.gif

Blommor och frukt tar väldigt mycket växtkraft ifrån plantan så den växer inte lika bra som när den inte bär frukt
Arnc
Så då har paprika plantorna väldigt många frukter på g som börjat ändra färg. Frågan är hur snart efter att den ändrat färg till gul och röd som den bör plockas för att förbli som godast? Hur länge håller sig paprika om den får stanna på plantan och mogna ännu mer?

Plantan tycks också ha slutat att producera blommor vilket jag antar är normalt då den har så många frukter igång just nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon