GustafSil
Hej!

Jag ska plantera ut en/två klätterväxter som ska få pryda två pelare vid trappan till landstället.
Det finns mycket sol på platsen möjligtvis en aning skugga i de tidiga morgon timmarna fram till nio/tio, efter det är det sol enda fram till nedgång! Vilken växt skulle lämpa sig bäst? Hur ska jag gå till väga angående jord osv..

Tack på förhand!
Bassam
Hej

Du kan välja mellan:
1 klematis.
2 klängros.
3 vintergrönt murgröna de behöver fuktigt jord från början till de etablerar sig.
4 Bokharabinda.

Obs
Du ska välja sorter som passar din zon. men avstånd, beror på vilket som du välja, du kan kan fråga säljare eller de informationen brukar skriver på förpackning.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Vilken växtzon har du ? eller var i landet bor du ? vad är det för typ av jord där du tänkt sätta klätterväxterna ?
GustafSil
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 19-04-2014, 11:08) *
Vilken växtzon har du ? eller var i landet bor du ? vad är det för typ av jord där du tänkt sätta klätterväxterna ?

Jag har ingen bra koll på det här med Zoner! Men lär mig gärna, jag bor ut mot Nynäshamn! Tomten är bergstomt från början så all jord har vi släpat dit själva. Jag tänkte dock gräva bort det som finns där nu och tillsätta ny! Vilken tycker du att jag borde använda?
Huggorm
Det finns många klätteräväxter med frukt eller bär också, som schisandra, vindruva och minikiwi. Samtliga funkar i ditt område, jag antar att det är zon 3 där

Finn Klematis
Hej!

För mig är klätterväxt= KLEMATIS.
Hur höga pelare har Du ?
Vilken färg vill Du ha ?

Finn
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 19-04-2014, 17:27) *
jag antar att det är zon 3 där

Tror nog snarare att det är zon 2.

Mina favoriter är bokharabinda, japansk träddödare. Men är det en lantställe så kanske humle eller någon klätterros skulle vara snyggt ?. Eller kanske kaprifol som tål lite kargare miljö vid kust.
Huggorm
Rådhusvin är också snygg, men kanske bäst för stora ytor
kerstin z5-6
Rankspenat smile.gif
rogann
Hejsan Jag skickade efter 2 st Klematis + Jorgubbe Camara FL
Undrar om ni vet hur fort Klematisen växer Hur länge det
dröjer innan blommorna kommer
Jordgubben var tre plantor som man kan ha i Amplar
Undrar Vad gör man med dom efter att de gett bär Hur
övervintrar dom?

Ursäkta om jag skrivit på fel plats nu, är inte säker på att det är rätt

Hoppas någon kan hjälpa mig!!!!
catlady
Klematisen blommar snabbt, redan första året ibland, men det är en gles och ranglig växt i några år innan den växt till sig. Den behöver växtstöd och snurrar sig runt allt den kommer åt. 6 månader om året ser den helt död och risig ut men det är den inte, så klipp inte ner den. Ge den ordentligt med vatten och näring, plantera den i skyddat och soligt läge.
Finn Klematis
CITAT (rogann @ 27-04-2014, 14:05) *
Hejsan Jag skickade efter 2 st Klematis + Jorgubbe Camara FL
Undrar om ni vet hur fort Klematisen växer Hur länge det
dröjer innan blommorna kommer
Jordgubben var tre plantor som man kan ha i Amplar
Undrar Vad gör man med dom efter att de gett bär Hur
övervintrar dom?

Ursäkta om jag skrivit på fel plats nu, är inte säker på att det är rätt

Hoppas någon kan hjälpa mig!!!!

Hej!

Klematis indelas i 3 klippgrupper. Om Du talar om vilka klematis som
Du köpt skall jag tala om för Dig hur du skall plantera och klippa.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon