Full version: Aloe Vera.. Mera?
GustafSil
Hej! Jag har precis köpt en liten aloe Vera kaktus!

Jag undrar nu allmänt om skötseln kring denna, jag vet hur jag ska vattna den.. Men annars? Vad finns det mer som jag bör veta? Kan jag utvinna något från den? Ska jag ha stor eller liten kruka? Läste någonstans att jag kan få flera kaktusar från modersplantan, hur gör jag detta?

Hjälp!!

Tack på förhand!
Bassam
Hej
Aloe skötsel:
1 jord: vi räknar de som kaktus så behöver de väldränerad jord.
2 plantering: man planterar dem i stora kruka som har hål på botten, lägga grus eller leca på botten sen vanliga kruk jord som blandad med sand.
3 lägga kruka i ljus och torr plats, så liver de bra inne.
4 Vattna: några gångar på månad vår sommar höst, när man känner jord helt torr, deras rötter ruttna om vatten stannar i jorden, de är mycket kännsla för överflodiga vatten eller om de stanna längre utan vatten. vattna sparsam på vinter
5 Näring: lite krukväxtnäring under vår sommar.
6 övervinter: ljust och svalt. svalt grader mellan +5 till +10.
7 Kan man lägga de ute: när blir varmaste på sommar, glömma inte ett ta dem inne när blir kaltde är mycket kännsla för kalt.
8 vanliga sjukdom:
A Rötter ruttna om de fick mera vatten, man kan ta bort skadad rötter torka några dagar sen man ska plantera i jord och rena kruk, man kan märka skada, det blir växter trött med gula blad.
B Det blir blad gula också om de står på kalt eller om de fick kalt på väg resa eller om de fick kalt vind.

Obs:
Själv tycker jag om dem på grund av de är lätt skötsla o tålamåd,själv jag har en som skadad mycket av mera vatten o kalt, jag agera snabb ta bort skadad blad och rätta fel den blir frisk på kort tid.

H.Bassam
Eva i Skåne
Min aloe vera får gott om småskott från roten, alldeles av sig själv smile.gif
Jag vet att det finns dom som tar ett tjockt blad och skär upp och använder det geleaktiga innehållet som läkande salva, men jag har ingen erfarenhet själv.
En lättskött växt i alla fall, tål att glömmas långa tider.
Ålgryte
CITAT (GustafSil @ 19-04-2014, 02:09) *
Kan jag utvinna något från den?
Läste någonstans att jag kan få flera kaktusar från modersplantan, hur gör jag detta?

Välkommen till Odla, Gustav blomma.gif
Om du har en liten nyinköpt Aloe, bör du låta den få "lugn och ro" tills den har "boat in sig" hos dig. Krukan du köpte den i kommer räcka länge och du kan vänta tills det är trångt i krukan och Aloen klättrar utanför - som hos mig...
Saften inne i bladet använder jag vid brännskador - bryter av ett blad och smetar på.
Visst kan du så småningom få fler plantor genom att dela den eller bryta av ett blad. Låt det torka några dar innan du planterar det.
Min planta får en skvätt vatten någon gång i månaden. Jag brukar känna om toppen av bladet är mjukt först.

Lycka till!
GustafSil
Stort tack för hjälpen Bassam, Eva i Skåne och Ålgryte! smile.gif ser fram emot att bjuda mina nära och köra på egna småskott snart! ^^
Anna.bambi
Hej! Jag har länge velat ha en aloe vera barbadensis miller, är det någon som vet vart man kan få tag i en sådan? Jag har letat runt på nätet och lokala blomsteraffärer, men utan resultat.
Tacksam för svar! smile.gif
teo
Aloe vera = Aloe barbadensis = Aloe barbadensis Miller. Det är synonymer för samma växt.
Anna.bambi
Jag är medveten om att aloe vera barbadensis miller är samma sak som aloe vera. Men det finns ca. 400 arter av aloe och det är lätt att blanda ihop de olika arterna då vissa är väldigt lika. Jag frågade inte om synonymer till aloe vera... Men tack för svaret.
teo
Den brukar finnas hos de vanliga kedjorna (Plantagen, Blomsterlandet, Hornbach) - det är vanligaste aloen som man ser i butikerna.
Anna.bambi
Okej tack för svaret! Har kollat på blomsterlandet, men dom hade ingen tyvärr.. Jag bor i en liten håla, så utbudet av blomsteraffärer är inte så stort... Men jag hittade en sida på nätet som det går att beställa ifrån.
Tack för hjälpen!
teo
Jag hade en Aloe vera - men den blev till slut för stor (har bara begränsat utrymme inomhus/balkong) - så den fick tyvärr gå till komposten.
(Båda bilderna med samma kruka)

[attachment=81215:100_0234_c.jpg]

[attachment=81216:DSC_0426_c.JPG]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon