svartafingrarskabligröna
Hej!

Jag har planterat basilikafrön i små krukor (i såjord) som nu har växt till sig några cm. Nu är det dags att plantera om dem i lite större krukor och i mer näringsrik jord. Jag råkar ha väldigt mycket pelargonjord kvar hemma och undrar om det är möjligt att använda den jorden till basilikaplantorna? Eller är det för stark näring i den jorden? Väldigt tacksam för svar!

Hälsningar, en relativt ny odlare smile.gif
jaj-51
Jag har aldrig brytt mig om det här med olika jordar .... anser det är lurendrejeri men vist är det roligt att handla och pyssla om småplantorna.
Näringsfattig såjord och frögödning -smile.gif

Vanlig billig "pås jord" 5st för en hundralapp eventuellt med lite extra sand så blir den lättare att återfukta.

Tv programmet plus testade jordar förra året vinare blev den billigaste ....
De sådde och lät plantorna växa till sig utan omplantering eller extra gödning i påsjorden.

Svar på din fråga ja jorden kommer att fungera.
kerstin z5-6
jag är noga med såjord, men efter den fasen-vad som helst som är någorlunda välgödslat.
jaj-51
Använder man näringsfattig så jord så finns ju räddningen i frö gödning

Vist är det kul mad alla burkar och jordar biggrin.gif
kerstin z5-6
CITAT (jaj-51 @ 20-04-2014, 07:50) *
Använder man näringsfattig så jord så finns ju räddningen i frö gödning

Vist är det kul mad alla burkar och jordar biggrin.gif

Behövs aldrig hos mej vid det laget omskolar jag ju plantorna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon