Full version: Liljebaggar
Ålgryte
Idag har jag klämt ihjäl årets första liljebagge devil.gif
Jag minns att någon tipsade om något vanligt naturligt medel som man strödde under liljorna för stoppa baggarna, men vad var det? Någon krydda... eller ben/blodmjöl?
Alexander-VG-zon3
Jag också klämde ihjäl 3st, konstigt har haft liljor länge men inte kommit förens nu. Har väl hittat hit nu och kommer väl bli massor kanske.
kerstin z5-6
Kanel? kanske?
theseraphim
Myrr....det har ni inte hört från mig eller Bayer då det är ett "myrmedel" och att föreslå eller säga att det har väldigt bra effekt på liljebaggar får man ju inte göra enligt KEMI;)
HelénE
CITAT (theseraphim @ 19-04-2014, 22:56) *
Myrr....det har ni inte hört från mig eller Bayer då det är ett "myrmedel" och att föreslå eller säga att det har väldigt bra effekt på liljebaggar får man ju inte göra enligt KEMI;)

Fast jag har myrrat mina kroliljor o det blev MYCKET bättre!

Jag har även myrrat mina hallon o problem med hallonghäger eller vad det nu rä blev MYCKET bättre.

O jag jobbar absolut inte för Beyer.

Helén
Anna-Karin Lundberg
Jag har mina liljor i krukor på altanen så att jag lätt kan leta baggar varje dag, morgon och kväll. Tar man dem nu innan de hinner föröka sig så får man färre under resten av sommaren har jag lärt mig.

Jag har bunkrat med provadopinnar och sätter såna i krukorna, de får inte användas ute i rabatter och de säljs visst inte längre, men de funkar mot liljebaggens larver. Jag har sprayat Myrr (flytande) på både dem, dahliablommor (mot tvestjärtar) och hallonplantor efter blom innan det blir hallon (mot några hallon-odjur som knipsar av karten) och det har funkat så bra att jag kommer fortsätta göra så.

Jag älskar mina liljor och vaktar dem noga, min granne vaktar inte sina och allt blir sönderätet av liljebaggar, så det verkar finns gott om dem här och man måste göra något för att få ha dem ifred.
Gröna mormor
Jag har också mina liljor i krukor på altanen. Har faktiskt inte tänkt på att baggarna kan komma redan nu. Bäst man kollar! Jag har en liten glasburk med vatten och diskmedel i som jag låter baggarna få simma sig till döds i, grymt men effektivt.
kolonista
Jag sprejar liljorna med vatten blandat med tabasco, jag har inget mått på hur mycket tabasco i förhållande till vatten men jag snålar inte på tabascon. Men det gäller att plocka och mosa sönder alla baggar man ser, det slipper man inte undan. Trädgårdslivet är fullt av fiender.
Ålgryte
Tack för alla tips!
Idag har jag inte sett någon liljebagge och har för säkerhets skull myrrat under mina krolliljor... En granne tycker att liljebaggarna är vackra! Han låter dem hållas eftersom de endast äter på bladen och blomman är intakt! no.gif

Kan man odla krolloljor i krukor? Vore mer praktiskt att stoppa ner Provado i krukor, även om effekten mot tvestjärtar är noll här hos mig.
Däremot fungerade ingefära bättre än myrr mot myrorna på terrassen förra sommaren! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon